Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Jak toho do jednoho Facebook příspěvku nacpat co nejvíc aneb střípky ze školení sociálních sítí

Na první pohled není takový Facebook post žádná raketová věda. Vždyť to většina z nás dělá pořád dokola, že? Když se člověk ale z běžného uživatele stane správcem FB page, otevře se mu celá nová dimenze vychytávek, které sociální síť adminům nabízí a neustále zdokonaluje. A mnoho z nich se týká „prachobyčejné“ tvorby příspěvků.

Na školení sociálních sítí si pravidelně dokazujeme, že když dva dělají totéž, není to totéž. Tvorba Facebook postu je totiž mnohostranná disciplína. Zahrnuje práci nejen s textem a vizuálem, ale i formou. To, že víte, že příspěvek nemusíte ukazovat všem fanouškům, pokud se jich evidentně netýká (k čemu bude většině zpráva o tom, že otevíráte prodejnu v Liberci, nebo nezadanému fanouškovi informace, že nabízíte speciální akci pro páry?), nebo že můžete naplánovat ukončení jeho existence či ho dokonce antedatovat, je základ. Co ale, když přijde na vizuální stránku vaší timeline?

Protože lidský mozek čte obraz 60 000 x rychleji než slova, měly by v popředí zájmu správce každé stránky stát vizuálně čisté příspěvky. S neustálým přibýváním funkcionalit pro adminy tomu ale Facebook zrovna vstříc nejde. Každopádně ale nabízí hned několik cest pro to, jak většinu sdělení dostat do světa. Pojďme se na ně podívat zblízka.

Dejme tomu, že jste vlastníky krásného penzionu v přírodě. Navíc jste ale právě dobudovali nový pokoj, který ještě nikdo nepokřtil. Samozřejmě, chcete to svým fanouškům říct! A tak napíšete text, a abyste svoje dílo dali patřičně na odiv, vložíte k němu rovnou dvě fotky.

Už tady je vidět, co se s původně krásnými fotkami stane po zásahu systému. Ne, s rozplizlostmi si reklamu neuděláme. A tak přicházíme na první rozcestí – varianta A je najít minimálně jednu další hezkou fotku. Ano, tak málo stačí k tomu, aby celek začal vypadat aspoň trochu k světu. (pozn. aut.: I když, nutno dodat, že tady se dostáváme na pole subjektivního vkusu.)

Varianta B – pokud si ale chcete dát větší práci, z fotek můžete vytvořit koláž (pomůže například www.picmonkey.com nebo www.pixlr.com/express/) a tu na Facebook nahrát jako jediný obrázek. Budete tak mít větší kontrolu nad celkovým layoutem.

Mimochodem, vyplatí se zdůraznit, že si každý příspěvek můžete průběžně ukládat pomocí tlačítka „uložit koncept“. Díky tomu se pak k němu budete moct vracet nejen vy, ale i další kolegové, kteří mají k tématu co říct (ať už copywriteři, nebo právníci, kolegové z technické podpory či zákaznického centra). Pokud použijete tento postup, budete moct zpětně upravit nejen text, ale i fotky. Právě tady se můžete ujistit, že vám je Facebook nahraje tak, jak chcete. A je to druhý zásadní rozdíl, který lze najít mezi funkcí „uložit koncept“ a „naplánovat příspěvek“, která je hned vedle a která vám dovolí upravit jen a pouze textové pole postu.

To základní jsme zvládli. Co ale, pokud chceme zároveň odkázat i na webovky našeho penzionu, kde lidi najdou víc informací o cenách? Opět máme několik možností. Ta první je asi bez debaty – jednoduše do textu dopíšeme tradiční větu o více informacích.

To ale dělá každý druhý, že? Pokud máte čas a dostatek nápadů, URL Facebooku předložte ještě před nahráváním fotek. Dáte mu tak povel ji zpracovat a mrknout se, jak to vlastně na webu vypadá s obrázky. V našem případě jde o jednu z nejpropraco­vanějších variant, Facebook si z webu (díky tzv. Open Graph protokolu nebo textu „og: image“ v kódu) dokáže vytáhnout až 5 fotek vážících se k dané URL a tím vám po posledních aktualizacích dá možnost vytvořit tzv. carousel. Ten využívá nejen možnosti představit více vizuálního materiálu, ale každou fotku prolinkovat s jinou URL a posílat tak uživatele na co nejkonkrétnější cílovou stanici. Ano, marketéři různých zaměření to opakují furt a právě tohle je skvělý způsob.

V současné době systém zpracoval jedinou URL (www.penzionzamlynem.cz) a všechny fotky vedou na ni. Na nás je teď se rozhodnout, zda nám to stačí, nebo využijeme možnosti rozvrstvení. Pro někoho to může být ok, a takových je asi většina. Ti z nás pak alespoň z textu příspěvku vymažou původní URL. Facebook ji už zchroustal a nepotřebuje ji ani on, ani vaši fanoušci. (Pozn.: toto dělejte vždy, vaše posty budou vypadat lépe!)

Pak jsou tu ale i tací, kterým tohle přijde nedostatečné. Proč fanouška zahlcovat pěti (či více) fotkami, navíc když první tři z nich vypadají velmi podobně? V takovém případě můžete počet fotek zredukovat jen na ty, které jsou průkazné. Použijte k tomu dolní řadu fotek. Klikněte na jakoukoliv z nich a tím ji buď odeberte, nebo znovu přidejte. Stejně tak systémem drag and drop přesouvejte spodní fotky tak, aby vám jejich pořadí nejvíce vyhovovalo. To hezčí přece patří na začátek, aspoň většinou :) Ale teď pozor. Pomocí poslední fotky s „+“ si můžete hrát ještě víc a nahrát si fotky vlastní, které se taktéž automaticky prolinkují na původně zadanou URL. Nakonec tak můžete využít třeba jen jednu z vybraných fotek a dalších x přidat dle vlastního uvážení. Tím ale nekončíme.

Jak jsem avizovala, každou z použitých fotek můžete nakonec prolinkovat s jinou cílovou URL, a to pomocí ikonky „upravit cílovou adresu“, která se objeví vždycky po najetí myší na hlavní řadu fotek. Jedna fotka tak může ukazovat novou světničku a vést na stránku přímo věnovanou jí, druhá zobrazovat celý statek a linkovat na home page, třetí může například vést na stránku, která popisuje nejmenší výčep v ČR, který v penzionu taky máme.

Prostor pro kreativitu tímhle ale zdaleka nekončí. Tak, jako to můžete dělat ve většině případů i u normálních, jednotlivě postovaných odkazů, můžete i v rámci carouselu měnit popisky jednotlivých fotek a tím vyprávět příběh, nebo fanouškovi prostě dát představu o tom, kam asi ta která fotka pro prokliku povede. Po najetí myší na popisky horní řady fotek se popisky zažlutí, pak už stačí jen kliknout a psát. Finální výsledek může vypadat třeba takhle.

Stejný systém můžeme využít, pokud máme potřebu v jednom postu zmiňovat několik URL. I k tomu totiž dochází, třeba pokud se o vás píše jinde. Jeden link můžeme pouze vepsat do textu, druhý (lépe využívající Open Graph) necháme vizualizovat. Můžeme ale také nechat Facebook zpracovat ten lepší link a nahrát do jednotlivých vizualizovaných obrázků URL, které vedou na dva různé weby. Obrázky pak popíšeme návazně na tom tak, abychom fanouškům dali vodítko, kam je z Facebooku po prokliku povedeme. Pak to může vypadat třeba takhle. A všimněte si, že text nezmiňuje ani jeden zbytečný link, vše je schované, a přesto si sdělení zachovává čistotu a zřetelnost.



Co jsem tímhle chtěla říct? Že používat Facebook soukromě rozhodně neznamená, že jako admin uspějete. A že využíváte všeho, co je vám k dispozici k tomu, abyste vystoupili z řady a vytvořili si specifický textový i vizuální styl komunikace.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné