Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Jak nenakoupit databázi e-mailů

Je překvapivé, kolik firem si stále neuvědomuje, jak velkou obchodní hodnotu má dobře vedená databáze e-mailů. E-mailová databáze je totiž to nejhodnotnější, co v online marketingu může firma pro svou propagaci získat. A ať chceme nebo ne, e-mail je stále ještě nejrozšířenější sociální sítí na světě. Firmy si škodí, když e-maily nesbírají a nepoužívají. Přitom stačí tak málo – umístit na web drobný formulář a za e-mail lidem nabídnout zajímavou protihodnotu.

Proč mít vlastní databázi e-mailů

Nejvíce vám bude e-mail marketing fungovat, pokud k němu přistoupíte jako k nástroji, který budete využívat pravidelně a o který se budete dlouhodobě starat. Samozřejmě lze získat databázi e-mailů a na ty jednorázově odeslat nějakou reklamní nabídku. Takové použití však není vhodné, důvody proč si rozebereme dále. Tento přístup je vlastní méně zkušeným marketérům, kteří berou e-mailing jako jeden z dalších kanálů, kterým masivně protlačí svoje aktuální reklamní sdělení, podobně jako tomu je u bannerové reklamy a nebo klasického direct mailu do poštovních schránek. U e-mailů je situace složitější, masová rozesílka na „nějaké“ e-maily často končí minimálním zájmem příjemců a jejich přesvědčením, že dostali SPAM. Z pohledu zákonů o SPAM nutně jít nemusí, ale z pohledu příjemců jde o nevyžádané sdělení. Jak tomu předejít? Budujte si se zákazníkem dlouhodobý vztah a nedrážděte ho nezajímavými e-maily od neznámé firmy.

Pro a proti nakupování databáze e-mailů

Jako první každého marketéra napadne, že když nemá dost vlastních e-mailů, tak si nějaké koupí, stejně jako si kupuje prostor pro svou grafickou reklamu, pozici v PPC nebo PR článek. Anebo využije neodolatelnou nabídku rozesílky na statisíce e-mailů „za pár kaček“. Rozumný marketér se ale zamyslí, jestli neexistuje nějaká lepší cesta. Zvažme hlavní argumenty pro a proti nakupování cizích e-mailů: Výhoda nákupu: Rychle získám tisíce e-mailů a tím potenciálních zákazníků.
Nevýhoda nákupu: Vlastnit databázi tisíců a desítek tisíc e-mailů od lidí, kteří vás znají a kteří souhlasili se zasíláním obchodních sdělení je skvělé, ale je to zcela jiný příběh než ten popsaný výše. Nákup cizí databáze znamená riziko, že mnoho procent e-mailů je neaktivních, tedy zaplatíte peníze za e-maily, které nemají žádnou hodnotu. Navíc desítky procent příjemců o vás nikdy neslyšely a nic od vás nechtějí koupit. Na kolik nevyžádaných e-mailů, které chodí do vaší schránky, kladně zareagujete vy? Výhoda nákupu: Lidé všechny e-maily stejně označují za SPAM, tak už je to jedno.
Nevýhoda nákupu: Chyba. Mé zkušenosti říkají, že e-maily opravdu fungují a u našich klientů generují obraty v řádech statisíců korun měsíčně. Míra prokliku a konverzní poměry e-mailingů jsou vyšší než u PPC kampaní a mnohonásobně vyšší než u bannerů. To svědčí o tom, že příjemci správně připravený e-mailing jako SPAM nevnímají. Pokud e-maily nakoupíte, zahráváte s rizikem návštěvy ÚOOÚ – Úřadu pro ochranu osobních údajů. Nikdy nemůžete s jistotou vědět, že všechny e-maily byly získány dle zákonných podmínek a mnoho lidí ani netuší, že jejich e-mail mohl být prodán někomu jinému. Výhoda nákupu: Neexistuje jiná efektivní cesta, jak databázi e-mailů rychle vytvořit.
Nevýhoda nákupu: Ano, je pravda, že vybudování velké databáze e-mailů (velikost záleží na oboru, ale jsou to určitě tisíce, často desetitisíce e-mailů) je náročné a trvá dlouho. Ale existuje řada ověřených způsobů, jak databázi vybudovat, často s nízkými finančními náklady. Výhoda nákupu: Čas jsou peníze a propagaci mohu začít dělat hned.
Nevýhoda nákupu: Přesně tak, ale hlavně jde o peníze, že? A k čemu je mi velká databáze e-mailů, za kterou jsem zaplatil poměrně dost peněz a u které mně dost peněz bude stát samotné rozeslání e-mailů, když po rozesílce skoro nikdo nenakoupí? Není lepší mít menší, vlastní databázi, u které vím, že nakoupí 5 – 10 % lidí a že se mi náklad okamžitě vrátí v podobě zisku? Výhoda nákupu: Nakoupím e-maily jen na začátek, pak už bude databáze tvořená čistě z vlastních zdrojů.
Nevýhoda nákupu: Nikdy si nemůžete být jisti, odkud e-maily pochází a jak je prodejce získal. Proč si znečistit vlastní databázi e-maily, které vám budou snižovat celkovou úspěšnost rozesílek? Výhoda nákupu: Mohu rychle vykázat marketingovou činnost svému šéfovi.
Nevýhoda nákupu: Tento krátkozraký přístup samozřejmě může někde fungovat, ale asi ani šéf nebude rád, pokud si příjemci budou stěžovat, že jim posíláte SPAM a budou o tom psát na diskusích a na příslušné úřady. Navíc hodně e-mailů nebude patřit konkrétní osobě, půjde o e-maily typu info@nazev-webu.cz. Takové e-maily zvyšují riziko nahlášení spamu (nyní e-mail spravuje někdo jiný, než ho původně registroval), prodražují celou rozesílku (bude u nich minimální reakce na rozesílku) a také nevíte, s kým mluvíte. Řekněme si upřímně, co je to za marketing, když nevíte, komu e-maily posíláte? Jeden příklad za všechny. Na našem školeníuvádíme příklad neúspěšnosti rozesílky do databáze nakoupených e-mailů. Nakoupeno bylo 10 000 e-mailů se souhlasy se zasíláním obchodních sdělení, jednotlivé statistiky vůči všem odeslaným e-mailům pak byly:

Počet e-mailů v databázi 100 % 10 000 adres
Doručení88 %8 800 adres
Otevření 18 % 1 760 adres
Proklik 1,7 % 168 adres
Nákup 0,02 % 2 objednávky

Z interních statistik H1.cz vychází, že průměrné doručení je na 90–95 % adres, průměrná míra otevření vůči všem odeslaným e-mailům se pohybuje v rozmezí 20 – 40 %, míra prokliku pak okolo 20 % a konverzní poměr v rozmezí 1 – 5 %. Článek byl napsán pro časopis FreshMarketing. V navazujícím článku si přečtěte, jak vybudovat velkou databázi vlastních e-mailů.

Autorem článku je Michal Krutiš.

 

  • Mackiee
    29. 11. 2010 / 13:40

    Škoda, že také neuvádíte srovnání s úspěšností "pečlivě/postupně nasbírané databáze :(

  • Michal Krutiš
    29. 11. 2010 / 13:45

    [1] Díky za dotaz. Doplnil jsem průměrná čísla našich rozesílek.

  • Jan Pokorný
    29. 11. 2010 / 15:39

    Ještě prosím o info jakým způsobem měříte otevření emailu? Většina klinetů javascripty/vklá­dané obrázky blokuje, takže mě zajímá způsob jak dojít k alespoň řádově přesným číslům.

  • Michal Krutiš
    29. 11. 2010 / 17:24

    [3] Všechny statistiky jsou ze systémů, přes které se e-maily rozesílali, nejčastěji to jsou Mailchimp.com, Mailone.cz či Mailkit.cz. Statistika otevření e-mailů, jak je známo, je nejméně přesná. Dá se vyložit tak, že e-mail byl otevřen nejméně x-krát. Číslo nebude nikdy přesné, ale podstatné je, jestli se toto číslo u vás zlepšuje či zhoršuje. V případě, že klesají počty otevření stabilně, tak váš e-mail není pro příjemce zajímavý nebo ho posíláte příliš často. Pokud je jedna rozesílka evidentně horší než standard, pak jste pravděpodobně nenapsali poutavý předmět nebo jste udělali jinou zásadní chybu (nevhodná doba rozeslání, dvě rozesílky brzy za sebou, špatně vyplněný odesilatel).

  • Radim
    30. 11. 2010 / 10:34

    Ty statistiky úspěšnosti nakoupených e-mailů jsem působivé!

  • Jan Mazánek
    01. 03. 2011 / 11:42

    Počítám tedy „z interních statistik H1.cz“ správně, že pro 10tis. emailů v databázi je: 9000–9500 doručení > 1800–3800 prokliků > 18–190 objednávek? Tj. 9× až 95× vyšší úspěšnost oproti nakoupeným databázím? (a je možné, že u „vlastních“ adresátů budou i vyšší průměrné hodnoty objednávek).

  • Michal Krutiš
    02. 03. 2011 / 14:15

    [6] Ano, naše statistiky nám ukují podobná čísla. Je to však průměr a je nutno brát v úvahu to, že každá firma bude mít jiné výsledky, protože má jiný produkt a jinou databázi. Máme klienty, kteří mají průměrnou míru prokliku horší a je kolem 15 % a konverzní poměr je pod 0,5 %. A pak máme klienty, kteří na jednu rozesílku, v sezóně, mají obrat přes milion korun. Tedy je nutno brát tato agregovaná čísla s rezervou.

  • Martin Cvrček
    04. 03. 2011 / 10:34

    Máme podobná čísla k databázi českých příjemců pilně sebrané klientem pro měřenou skupinu přes 400 tis. odeslaných e-mailů/měsíc. Zajímavé je, že pro slovenské příjemce je asi poloviční CTR, ale poměr otevřených newsletterů je podobný, jakoby se tam lidé báli kliknout na odkaz :) Čísla jsou z Mailkit.cz. Také bych očekával, že CTR bude o něco lepší pro specializované (monotematické) newslettery. Máte někdo zkušenosti s geografickými případně tématickými rozdíly? Bylo by zajímavé, kdyby Mailchimp.com, Mailone.cz a Mailkit.cz vydávali něco jako Zeitgeist :)

  • David Kirš
    04. 03. 2011 / 19:27

    Michalova čísla srovnávající vybudovanou a koupenou databázi můžu dle zkušeností našich klientů u služby SmartEmailing.cz potvrdit. Klienty od nákupu odrazujeme, je to krátkozraké. Často je taková, i segmentovaná databáze, prodána mnohokrát, není kvalitní.

    A co je nejpodstatnější, budování nějakého vztahu a práce na důvěře příjemce v nás se tu nekoná a o to jde v email marketingu především.

    Díky za moc pěkný článek.

  • Milovník spamů
    24. 10. 2012 / 02:06

    Promiňte, ale rozesílat spam je přeci stále odporná a nemorální věc. Nechápu jak to tady vůbec můžete takhle rozebírat. Za nákupy databází emailů by mělo být vězení, nebio alespoň hodně tučná pokuta.

  • robert
    08. 02. 2013 / 14:55

    můžu vám říct, že zasílání emailů lidem kteří o ně nežádali je otravné a zpátečnické myšlení.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné