Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Jak na placené pozice ve Zbozi.cz

Seznam před nedávnem spustil nové Zboží.cz. Líbí se mi. Každý e-shop už ví, že mu Zboží přivádí nemalý počet zákazníků a zvyšuje prodeje. Zvyšování kvality výsledků hledání ve zboží je ku prospěchu zákazníků, ale i kvalitních e-shopů. Na Zboží.cz přidali hodnocení e-shopů, na které jsem osobně ještě hodně zvědavý. Také přidali možnost zobrazování dostupnosti zboží a kamenných poboček, odkaz na diskusi a informace o extra poplatcích spojených s nákupem.

Placené přednostní výpisy

Přibyly i zprvu záhadné placené přednostní pozice. Nebylo mi příliš jasné, jak chtějí v Seznamu skloubit řazení produktů podle relevance dotazu s možností zaplatit si za přednostní pozici. Nyní už je to jasné.

Způsob řazení produktů

Vyhledáte-li si nějaký dotaz, například Nokia N73, nejdříve se budou zobrazovat všechny produkty s přednostním výpisem. Bude jich třeba 10, nebo klidně 100, počet není omezen. Tyto položky pak mezi sebou budou seřazeny podle relevance. Následně se zobrazí ostatní, neplacené produkty, které vyhovují danému dotazu. Ty budou za sebou poskládány opět podle míry shody.

Další informace

  • Pokud se Seznamem uzavřete smlouvu na službu „Zboží Standard“, budete za prokliky na vaše produkty platit 0,50 Kč.
  • E-shop si může vybrat produkty, u kterých nechce za přednostní výpis platit. V XML souboru k tomu slouží značka TOLLFREE.
  • Na Zboží si nemůžete koupit první pozici, ani žádnou jinou konkrétní pozici. Nemůžete ani určit, na který dotaz se vaše položky zobrazí. Záleží na tom, zda je váš produkt (titulek, popisek) relevantní.
  • Můžete si určit měsíční rozpočet, který chcete za přednostní výpisy utratit.
  • Jeden e-shop může mít ve stejném výpisu maximálně dvě placené položky.

Co je tedy u Zboží.cz důležité

  • Odhadněte, co ovlivňuje relevanci. Titulek a popisek podle toho upravte.
  • Neporušujte nová pravidla například nadměrným opakováním slov, zobrazením jednoho zboží v exportu vícekrát, vytvářením více exportů pro stejný e-shop, zobrazováním reklamních textů, apod. Poměrně striktně jsou omezeny druhy zboží, které lze propagovat. Například nemůžete propagovat služby, zájezdy, nemovitosti, automobily. Při nedodržení podmínek vám hrozí postih v podobě vyloučení až na několik měsíců.
  • U důležitých slov sledujte, zda se vaše neplacené pozice nepropadají proto, že si konkurence koupila přednostní výpis.
  • Pokud se pozice vašeho e-shopu zhoršují, uzavřete se Seznamem smlouvu na Zboží Standard.
  • U nedůležitých slov nebo u slov s dobrou pozicí a slabou konkurencí nastavte položku TOLLFREE tak, aby tato slova zůstala v neplacených výpisech.

A tip na závěr

Sledování pozice je asi nejsnazší pomocí Google Analytics, kde můžete zjistit počty přístupů ze Zboži.cz, členěné podle klíčových slov. Google Analytics nereaguje na změny lokálních vyhledavačů dostatečně pružně, proto si upravte konfiguraci měřicího skriptu, aby byly přístupy ze Zboží.cz vyhodnocovány správně.

Autorem článku je Michal Krutiš.

  • Jakub Hejda
    12. 10. 2007 / 18:18

    Zboží.cz je fajn. Škoda jen, že nefunguje tak jak má.

    Např. nechtějí přijmout můj XML FEED (do teď fungoval). Jyxo, Centrum a 6 dalších českých s tím problém nemá.

    Technická podpora veškerá žádná. Slovem „kvalita“ zatím označuji jen konkurenční služby.

  • Tedy.Tedy
    13. 10. 2007 / 10:25

    Seznam a postup drogového dealera – nejdřív zadarmo, a když už si dáte práci a upravíte své xml feedy extra pro nás, tak vás pěkně osolíme. Proč rovnou neuděláte Zboží na proncipu PPC?

  • Jakub Hejda
    15. 10. 2007 / 20:15

    Některé katalogy zboží už na principu PPC fungují. Já tomu moc nefandim..

  • Tonn
    25. 10. 2007 / 15:56

    Bohužel mám stejnou zkušenost jako Jakub Hejda. Doteď vše fungovalo, po pár dnech po spuštění nové verze zbozi.cz se naše zboží z této služby jaksi vytratilo. U všech feedu značí „OK“. Už je to více jak deset dní a neobdrželi jsme krom telefonického „neotravujte, nemám čas“ žádnou informaci ani přes urgenci. Psal jsem email i Ivu „Lukašenkovi“, ale ten má takové emaily asi úplně v háku. Radši smazali ten odkaz na diskuzi k této službě, protože by bylo jasné, že to není ojedinělé, ale že je to velký průser Seznamu :( Který na to evidentně kašle.

  • Zed
    27. 10. 2007 / 13:45

    Jakmile se o teto vlastnosti (nejdrive vypis tech placenych) dozvi zakaznici, okamzite prestanou zbozi pouzivat a nebo zacnou prednostni vypisy ignorovat. Motivace k pouzivanim teto sluzby je usetrit co nejvic a ne kliknout na prvni odkaz.

  • lupo
    29. 10. 2007 / 13:08

    Podle toho co čtu mi připadá, že Seznam nabízí službu, která mu potenciálně zvýší tržby (nachytá hodně lidí), ale žádnou protihodnotu nenabízí. Na zajímavá slova si zaplatí možná desítky e-shopů a výstup bude stejný (seřazený dle relevance) s tím rozdílem, že za peníze, nebo ne?

  • Tedy.Tedy
    08. 11. 2007 / 17:39

    Nejlepší je, že když zákazník použije jakýkoliv filtr, třeba srovnej dle nejlevnějšího, pok výhoda placených pozic končí a už se neuplatňuje. Jen bych chtěl vědět, jestli i v případě kliku i v tomto případě Seznam inkasuje. Tipuji že ano, přesto, že zde není žádný důvod. Víte to někdo?

  • Richi
    14. 11. 2007 / 19:03

    Tedy: Zbozi.cz už na principu PPC funguje … chtějí 0.50,– proklik

  • Tomas
    05. 07. 2012 / 23:58

    Zbozi.cz strhává ji za klik, tun ze když někdo seřadit od nejlevnější ho tak porad je to klik a peníze mizí. Jako plus bych podotknul, ze se nemusí platit dopředu jako na hereček, ale platíte za uplynuly mesic to nám maximalne vyhovuje nemusíme mít 10000 v nejaké peněžence…

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné