Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Jak je důležité míti Transparency International (aneb vytváříme nový web, který zachrání svět)

S korupcí se skrze média i jiné zdroje setkáváme téměř denně a stejně tak denně slýcháme, že proti ní není možné bojovat. Že je to záležitost těch „nahoře“, a i kdybychom se snažili sebevíce, naši zemi prostě nezachráníme. A tak si raději vložíme sluchátka do uší a po večerech nadáváme na politickou scénu, která vypadá, jakoby jí už nebylo pomoci.

Přidejte se k nám a potkejme se 16. října na premiéře filmu Casino Jack s Kevinem Spaceym, který Transparency International pořáda jako benefiční akci.

Nevládní nezisková organizace Transparency International – Česká republika (TIC), která nás oslovila s žádostí o pomoc s přípravou nového webu, to však vidí jinak. Na spolupráci jsme proto hned kývli. Líbilo se nám, co Transparency dělá, za jejich prací jsme viděli skutečné výsledky a nezbytné zkušenosti; organizace má přeci jenom 90 poboček po celém světě a za sebou obrovské úspěchy. Pustili jsme se tedy do dlouhého procesu, který jsme krok po kroku zdokumentovali, a vy teď můžete nahlédnout pod pokličku „jak se dělá protikorupční web“.

Ptáme se a definujeme

Všechno to začalo úvodní schůzkou. Naše otázky neměly konce a my jsme se postupně dopátrali k nejdůležitěj­ším bodům.

  • Proč Transparency potřebuje nový web? Co bude jeho cílem? – Rádi se ptáme a otázky začínající slovem „Proč …“ patří mezi naše nejoblíbenější. Takové otázky totiž míří na jádro problémů a lze díky nim odhalit klientovy nejniternější potřeby a očekávání. V případě Transparency byla odpověď vlastně docela jednoduchá. Organizace podstatnou část svých aktivit financuje z vlastních prostředků. Jedná se hlavně o aktivity dlouhodobějšího charakteru, které nepokryje grant nebo jiná dotace – investigativa, analytická činnost nebo právní poradenství. Cílem nového webu tak bude oslovení co největšího počtu nových přispěvatelů. A aby to nebylo tak jednoduché, ideálně těch pravidelných – nových členů klubu TI.
  • Které návštěvníky chceme přitáhnout? Jak je oslovíme? – Bylo nám jasné, že chceme-li uspět, budeme muset oslovit širší skupinu lidí než doposud. Budoucí web tedy potřebuje „lidštější“ podobu, která by návštěvníkům ukázala, že TIC neřeší pouze velké kauzy a zákony, ale také drobné lokální korupční případy a problémy obyčejných lidí. Bude třeba věrohodně doložit dosavadní úspěchy Transparency a v rozumné míře zapojit také emocionální apely.

Náš úkol byl jasný. Postavit srozumitelný a uživatelsky přívětivý web, který odpoví na základní otázky běžného návštěvníka, napoví mu, proč by měl pomoci, a smete jeho případné pochybnosti.

Meeting s Transparency International

Jak je to ale se vším, co má doopravdy smysl, nebyla to taková pohádka, a práce nás ještě čekala veliká.

Nejdřív SEO, až potom káva

Naše SEO oddělení se nejprve ujmulo tzv. analýzy klíčových slov. Cílem bylo zjistit, která slova a termíny lidé v souvislosti s korupcí a boji proti korupci hledají nejčastěji, tzn. která je zajímají nejvíce. Klíčová pro návrh nebyla ani tak konkrétní jména a kauzy (ty se často mění), ale spíše oblasti a témata zájmu (evropské dotace, transparentní samospráva, hospodaření státních firem apod.). Výsledky jsme zkonzultovali s klientem, abychom se ujistili, že budoucí obsah webu bude těmto výrazům maximálně odpovídat.

Došlo na opravdovou stavbu. Bude to palác

Zatímco naše SEO oddělení horlivě pracovalo na analýze klíčových slov, my jsme zkoumali stávající web a chování jeho návštěvníků. Především data z Google Analytics nám byla dalším vodítkem při rozhodování o tom, na který obsah klást více důrazu a který naopak upozadit či zcela vypustit. Naše poznatky jsme průběžně diskutovali s klientem a celkem brzy jsme tak měli jasnou představu o tom, co by měl nový web obsahovat a umět.

Tuto představu jsme otiskli do návrhu informační architektury. Výsledkem byl velký diagram zachycující veškeré stránky budoucího webu, jejich pojmenování a vzájemné hierarchické uspořádání (hlavní kategorie, podkategorie apod.). Naším cílem bylo, aby se prohlížení webu stalo pro návštěvníka co nejjednodušší a nejplynulejší. Počet kategorií jsme proto udržovali co nejnižší a obsah jsme prostřednictvím štítků vzájemně provázali tak, aby související informace a materiály byly neustále při ruce. V rámci návrhu informační architektury jsme také hodně přemýšleli nad tím, jak se bude nový web aktualizovat a spravovat. Snažili jsme se předejít tomu, aby se web s narůstajícím obsahem začal stávat nepřehledným. Každá novinka a aktualizace má proto své pevně dané místo, a web si tak bude udržovat přehlednost a jednoduchost. 

Výřez informační struktury

V celé její nádheře ji můžete stáhnout zde.

Následně jsme se se společností Media Energy (ME) domluvili na vzájemné spolupráci na projektu. Je to jasné jako facka – stránky navrhneme, Media Energy pak připraví grafickou podobu a technicky zrealizují celý web a my zajistíme dohled. S developerem jsme začali okamžitě řešit případná technická omezení, abychom na základě nich mohli upravit naše návrhy.

Wireframe titulní strany

Ukázka wireframu – celou ukázku stáhněte zde

Další důležitou součástí projektového návrhu jsou wireframy – drátěné modely klíčových stránek webu, které zachycují umístění prvků na stránkách a jejich vizuální prioritizaci. Drželi jsme se zavedených konvencí a záměrně jsme nenavrhovali prvky, které by výrobu webu komplikovaly. Hodně prostoru však dostal i obsah, který by přesvědčivě dokládal dosavadní výsledky práce Transparency – příběhy, statistiky, vyjádření podporovatelů.

 Homepage Transparency International

Ukázka homepage webu 

Wireframy náš podíl na přípravě webu neskončil. Lidé z ME zajistili grafickou podobu webu, se kterou jsme jim pomáhali a díky spolupráci vznikl moderní a čistý a design. Pro nový web jsem připravili také obsah klíčových stránek. Tým z ME přinášel podmětné informace a nápady, které jsou viditelné na novém webu. Ze začátku to vypadalo na menší projekt, ale vznikl opravdu rozsáhlý informační portál. A protože  již všichni svůj díl práce odvedli, můžete se nad výsledkem celého velkého týmu pokochat na http://www.transparency.cz/.

Ani PPC nezahálí. Školíme o sto šest

Mezitím, co jsme vášnivě navrhovali, naše PPC oddělení provedlo přenastavení celého účtu TI. Kampaně jsme dle struktury a obsahu nového webu přenastavili a netrpělivě čekáme, až je budeme moci spustit. Klientovi jsme poskytli naše dvě školení (pro začátečníky i pro pokročilé), aby si kampaně mohl spravovat sám.

Na webu se pracuje, nastal čas písmenek


Obsah je král. S touto myšlenkou jsme se pustili do textování webu. Sešli jsme se s jasnou vizí – původní texty potřebujeme zlidštit, říct lidem, že téma korupce se týká každého. Jednodušeji.

Hodiny četby brožurek a textů nám pomohli pochopit, jak Transparency komunikuje a jakým směrem se vydat, abychom oslovili správnou cílovku. Pak už najít klíčová slova a můžeme začít ťukat do klávesnice.

Hlavně se držet pravidel – odstavec má 3 až 5 řádků, používáme čísla a příběhy, abychom zaujali, není e-mail (krycí nátěrová hmota) jako e-mail a hlavně zkracujeme (!). Nejvíce nám dala zabrat část „Podpořte nás“. Jak v několika větách vysvětlit lidem, že darovaná dvoustovka měsíčně skutečně padne na úrodnou půdu? Nejúčinnějším způsobem je přesvědčit sebe samotné.

Texty jsme průběžně konzultovali – pokud jsme cítili, že tón není jasný, nebáli jsme se klást další otázky, které nás zase posunuly o něco dále. A o tom to celé je – naslouchejte, ptejte se a nechte písmenka prodávat.

Korupce na síti – socializujeme

Další kapitolou, pro Transparency nezbytnou, byly sociální sítě. Jako komunikační kanál poslouží skvěle k tomu, aby se náš klient dostal blíže svým potenciálním zákazníkům a ukázal jim lidskou stránku svých činností.

Z původně zamýšleného miniškolení, na kterém bychom si ukázali, jak takovou kampaň na sociálních sítích vytvořit, na koho zacílit a co nám může přinést, vzniklo příjemné a vysoce sociální dopoledne. Od kampaní jsme se dostali k marketingovým strategiím na sociálních sítích a nadšenému týmu Transparency jsme poskytli konzultace na konkrétní kroky. Od základů, jako je časování statusů na Facebooku a populární hashtagy na Twitteru, jsme se přesunuli k vyšší dívčí monitoringu a analytiky. Jen nám trochu zatrnulo, když na nápad promovat na sociálních sítích jednotlivé bojovníky proti korupci, fundraiser TI David Kotora laxně poznamenal, že to je také návod, komu pod auto umístit bombu. Tohle by se u Konto Bariéry stát nemohlo.

Transparency International v H1.cz

A jako bonus na konec jsme vytáhli z rukávu naše osvědčené offline triky: od body pro miminka, spolupráci s módními návrháři z UMPRUMky, až po tetování na United Islands (nepřipomíná vám to něco?).

A co dále?

Už teď společně kujeme další pikle. Od toho, jak přivést více dotazů do právní poradny TI až po bannerovou kampaň. Přirostli vám k srdci stejně jako nám? Staňte se také členem Klubu a třeba se potkáme na Vánočním večírku nebo na demostraci proti korupci. Protože jsou věci, za které stojí za to bojovat.

Dream team pro Transparency International

Chcete mít také nový web od odborníků? Mrkněte, jak navrhujeme weby a napište nám: info@h1.cz.
  • Skeptik
    07. 08. 2014 / 10:40

    A kde je nějaký RSS feed s aktualitama/ak­tuálníma kauzama atd… ? Na ten jste nějak zapoměli ne ?

    • Tomáš Ledba
      08. 08. 2014 / 00:24

      Dobrý den, na webu stále ještě pracujeme a postupně odstraňujeme některé dílčí nedostatky. RSS patří mezi ně. Děkuji za shovívavost.

  • Martin
    19. 08. 2014 / 21:16

    pod clankem vlevo dole tady http://www.transparency.cz/prvni-projekt/ je tlacitko, ktere odkazuje na projekt. Pred tim, nez na nej kliknu, ocekavam, ze se dostanu jinam, pritom se dostanu na tu samou stranku, to neni moc dobre promyslena informacni architektura…

    • Tomáš Ledba
      20. 08. 2014 / 09:14

      Martine, děkuji za postřeh. Zobrazování souvisejících projektů nastavuje manuálně správce webu. V tomto případě jde tedy o chybu v administraci. Kontaktuji klienta a chybu odstraníme. Ještě jednou díky!

      • Martin
        20. 08. 2014 / 10:09

        Dalsi podnet: Pri pokusu o prispevek pomoci volby Prevodem je navstevnik presmerovan na sluzbu darujme.cz. Nemyslite si, ze by bylo vhodne ho dopredu informovat ze se tak stane?

        V dobe ruznych phishing utoku by byt jen textova informace pred odeslanim formulare neskodila, velka cast navstevniku by od prispevku mohla byt odrazena a nedoslo by ke konverzi o kterou vam jde predevsim. Spatne je to o to vic, ze se nejde ani vratit na puvodni stranku pomoci tlacitka zpet v prohlizeci… Popremyslel bych nad tim jestli neni lepsi zobrazovat informace o uctu kam penize poslat primo na webu TI, v darujme.cz nevidim pridanou hodnotu.

        • Tomáš Ledba
          22. 08. 2014 / 11:25

          Dobrý den, Martine. Děkuji za podněty! Souhlasím s Vaším doporučením přidat textovou informaci před odesláním formuláře. Už jsem o to požádal developera. Přidaná hodnota Darujme.cz spočívá ve snadnější administraci příspěvků a přispěvovatelů, už proto, že klient má většinu příspěvků „pod jednou střechou“. Systém Darujme.cz je pak navíc úzce provázán s klientovým interním CRM systémem kam se ukládají kontakty a informace a přispěvovatelích. Děkuji!

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.