Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Import dat z Google Analytics do Excelu snadno a rychle

Nedávno uvolněné Data Export API umožňuje přístup k datům Google Analytics mnoha různými způsoby. Jedním z nejužitečnějších využití je možnost exportovat data do Excelu, což dokazuje rychlý vznik hned čtyř plug-inů, které tuto činnost podporují. My jsme je vyzkoušeli a hned začali používat šikovné řešení od Mikaela Thuneberga. Následující návod vám ukáže, jak můžete data z Google Analytics efektivně zpracovávat v MS Excel. První implementace je sice trochu těžkopádná, následně je ale „tahání“ dat otázkou změny několika málo parametrů a v řadě případů lze dosáhnout prakticky úplné automatizace pravidelného reportingu (nezaměňovat s analýzou).

Aktualizace: Čtenář Petr Semrád připravil upravenou verzi funkcí, která funguje i pod OpenOffice. Zdrojový soubor je k dispozici ke stažení u nás na blogu.

Napojení na účet Google Analytics

Postup v MS Excel 2007 je následující:

  1. Otevřete stávající excel soubor, který použiváte pro reporting, a uložte jej jako excel soubor s podporou maker (.xlsm).
  2. Na záložce “Vývojář” spusťte Visual Basic a přidejte dvě funkce (autentizace uživatele + získání dat samotných, postup vysvětlen níže).
    Pokud záložku Vývojář nevidíte, je možné ji zobrazit přes Hlavní menu (kulatá ikona vlevo nahoře), poté Možnosti aplikace Excel > Zapnout kartu vývojář (3. checkbox odshora).
  3. Zavřete soubor a znovu jej otevřete, při spuštění povolte použití maker.
  4. Na oddělené místo vyplňte údaje, které budete pravidelně používat (login, heslo, profile ID).
  5. Poté je potřeba vygenerovat autentizační token (pomocí přidané funkce) a následnými úpravami parametrů získat požadovaná data.

Po splnění  těchto pěti kroků je zdlouhavé přepisování hodnot minulostí… Nyní se vše dělá automaticky. Z postupu uvedeného výše je nejkomplikovanější druhý krok, ve kterém je potřeba pomocí Visual Basic editoru přidat dva nové moduly. Vše názorně zobrazuje následující screenshot:

Postup při implementaci VBA skriptů

Přidání funkcí pro práci s daty

Do Module 1 vložte funkci pro vygenerování tokenu, do Module 2 funkci pro získání dat. Pro správnou funkčnost je poté ještě potřeba nastavit správnou podporu XML, a to přes menu Tools > References. Zde vyberte Microsoft XML v. 4 či vyšší. Poznámka: pokud jste náhodou na toto řešení narazili již dříve, doporučuji provést aktualizaci funkcí – v minulých verzích nefungoval správně E-commerce; na základě našich připomínek autor přes víkend vydal novou verzi, která tento bug odstranila. Aby bylo možné k datům v Google Analytics přisupovat, je nutné získat tzv. autentizační token.K tomu v Excelu zavolejte funkci:

=getGAauthenti­cationToken(e-mail;heslo)

Poté vám již nic nebrání v použití základní funkce pro získání dat, která má tuto podobu:

=getGAdata(to­ken;GAprofile­ID;metrika;da­tum1;datum2;pod­mínka)

Význam jednotlivých parametrů je snad srozumitelný, klíčové jsou 2:

  • metrika – např. visits, timeOnpage, transactions, goal1Completi­ons apod.
  • podmínka – např. source==sez­nam.cz či medium==re­ferral apod.

Oba parametry se zadávají jako řetěžce, musí tedy být uzavřeny do uvozovek. Google Analytics profile IDzjistíte jednoduše přes URL, příp. přímo v administraci daného profilu.

Google Analytics Profile ID

Výsledná podoba vzorce, například pro získání všech návštěv za uplynulý měsíc, tedy vypadá následovně:

=getGAdata(to­ken;GAprofile­ID;„visits“;1­.7.2009;31.7.2009;"").

Podrobný popis možností API včetně pojmenování jednotlivých metrik a vzorů vyjadřujících jejich vzájemné vztahy je zdokumentován v nápovědě od Google. Hotové řešení včetně vzorových funkcí lze nalézt v excel šabloně na blogu autora. Možnosti personalizace jsou prakticky neomezené a záleží čistě na vašich potřebách. My jsme takto například schopni automatizovat vytváření reportů KPI (Key Performance Indicators), které pravidelně zasíláme svým klientům.

Alternativní řešení?

Momentálně se sice jedná o mírně těžkopádnou implementaci, avšak ve srovnání s ostatními dostupnými plug-iny (Excellent Analytics, Tatvic Excel Plugin) je podle nás řešení Mikaela Thuneberga nejvíce flexibilní a oceňujeme především úplnou kontrolu nad výpočty dat. Jaké jsou vaše zkušenosti s přístupem k datům Google Analytics přes API? Využíváte některé ze zmíněných řešení? Podělte se o své zkušenosti v komentářích!

Autorem článku je Petr Havlík. 

  • Martin Snížek
    19. 08. 2009 / 11:02

    Tak předpokládám, že accounti v H1ce už otevírají druhou bednu šampaňského, umím si představit co je to pro vás za zefektivnění :-)

    Druhý úkol ohledně KPIs, který komunita WA bude muset vyřešit, je už podle mě daleko těžší – aby se z těch čísel daly odvozovat, a reálně odvozovaly, konkrétní akce :-)

  • Petr Havlík
    19. 08. 2009 / 12:25

    Martine, obávám se, že nástroje pro automatizaci tohoto se v dohledné době nedočkáme ;-)

  • Roman Appeltauer
    19. 08. 2009 / 13:53

    No, Petře, mám pocit, že se to obecně nedaří moc praktikovat ani ručně, natož automatizovaně :-).

  • petr
    20. 08. 2009 / 14:07

    no tak zkousim zkousim zkousim a porad dostavam jen fetching data failed…:(

  • Petr Havlík
    20. 08. 2009 / 14:37

    [4] U nás vše v pohodě ;-)

    Zkoušel jste tu šablonu přímo od autora? Ta by měla po správném zadání e-mailu, hesla a profile ID zobrazit data okamžitě bez jakýchkoliv dalších úprav…

  • petr
    20. 08. 2009 / 15:43

    no ani puvodni autorova sablona me nefungovala, ale po tretim pokusu najednou funguje vše jak má.

    Jen bych potřeboval poradit s přenositelností na openoffice, jeslti to vubec teda jde…

  • Petr Havlík
    20. 08. 2009 / 15:45

    Petře, s OO bohužel zkušenosti nemám, ale podle dokumentace (http://wiki.services.openoffice.org/wiki/VBA) by přidávání VBA modulů fungovat mělo.

    Pokud se Vám to podaří rozchodit, mohl bych Vás poprosit o zaslání informací na e-mail (havlik@h1.cz)?

  • Daniel Kafka
    10. 09. 2009 / 18:10

    Trochu off-topic: nevíte někdo o nějaké volně dostupné šabloně „klientského reportu“ PPC kampaní běžících na více systémech najednou? I za cenu manuálního plnění daty.

    Ocenil bych, kdyby tam byla i grafický dashboard a vypadalo to pěkně :)

    Díky za tipy, dan kafka

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné