Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Google sabotuje analýzu klíčových slov

Google provádí změny tak jako politici. Ty důležité probíhají velmi nenápadně. Aktuálně zřejmě probíhá sabotáž možnosti vytvořit tradiční analýzu klíčových slov.

Od druhé půlky června 2016 můžeme sledovat změnu ve výpočtu hledanosti klíčových frází v systému AdWords Keyword Planner. Nenápadný, až téměř nevinný počin. Nyní už nedostaneme informaci o počtu hledání pro každou frázi zvlášť. U každé fráze uvidíme hledanost, která zohledňuje i počet hledání příbuzných frází.

Tedy pro fráze „SEO“ a „Search Engine Optimization“ dostaneme stejné číslo, protože obě mají v sobě započítány hledanost té druhé a řady dalších příbuzných. Pomyslnou třešničkou na dortu je fakt, že nemáme šanci zjistit, kolik frází bylo pro výpočet použito a které to jsou.

Konec clustrování a sčítání hledaností?

Co to znamená v praxi? Při analýze klíčových slov už nemůžeme jednoduše clusterovat slova a sčítat hledanost. Dosavadní postup by totiž vedl ke zkreslené představě o hledanosti. Ve většině případů by vypadala mnohem větší, než ve skutečnosti je. Více informací najdete v článku „Google’s Keyword Planner Now Combines Keywords for Search Volume“.

K tomu se přidávají kusé náznaky, že Keyword Planner bude dostupný pouze těm, kteří Googlu posílají peníze. Doufejme, že podmínkou bude jen přítomnost aktivní kampaně na daném účtu, nikoliv přesná výše utracených peněz. Nicméně končí doba, kdy bylo možné používat AdWords jen pro účely SEO průzkumu – ostatně, ve stejném duchu je i zmínka na Twitteru od Matthewa Decuira.

Podtrženo sečteno, nebudete-li utrácet za placené kampaně, nedostanete od Googlu klíčové fráze. A když si je zaplatíte, o jejich hledanosti budete mít jen přibližnou představu. Tohle všechno jednoznačně zkomplikuje práci SEO specialistům. Ale je to pro někoho užitečné? Pro někoho jiného než Google?

První řešení je na světě

Češi se nezapřou. Stačil pouhý jeden den a existuje metoda, jak čísla z AdWords lépe rozklíčovat. Velké díky patří Filipu Podstavci, Marku Leciánovi a Lukáši Pítrovi, kteří dali hlavy dohromady. A nejen to! Součástí Marketing Mineru je už nyní nástroj, který celý proces vyřeší za vás. Chete-li více, čtěte o problému s hledaností a jeho řešení.

  • Marek Lecián
    29. 06. 2016 / 11:06

    Řešení problému s hledaností… ;) https://www.facebook.com/…794422565421

    • Pavel Pajkrt
      29. 06. 2016 / 13:16

      Podobná znouzectnost nás napadla taky. Ale bohužel to zvyšuje časovou náročnost a snižuje přesnost výsledků.

    • Filip Podstavec
      29. 06. 2016 / 13:31

      Nápad super! Zkoušel jsem obdobně na několika desítkách datasetů, ale bohužel v případě větších datasetů vrací nesmysly, jelikož jejich měsíční hledanost je shodná a CPC buď nulové nebo i shodné, takže spadne do stejného clusteru :-(

      • Marek Lecián
        29. 06. 2016 / 13:40

        Samozřejmě to chce jednu malou podmínku a to průměrná hledanost(ne klasické průměrná co vrací google, ale vypočtená) je větší než 11:) a asi se lišíme ve výpočtech. U mě to při datasetu 500k slov házelo nulovou chybovost. Hold asi máme jiný postup.

        • Filip Podstavec
          29. 06. 2016 / 14:10

          Marek: Viz. co jsme se bavili nyní na Facebook. Je blbost, aby tam nebyla chyba už z principu fungování toho algoritmu, ale je pravda, že tento postup odstraní největší statistické problémy.

          • Marek Lecián
            29. 06. 2016 / 14:14

            Asi to nemá cenu řešit tady Filipe, zvláště když to řešíme na chatu :) . Ano chyba tam z principu vždy bude, ale statisticky jde potlačit, aby ve výsledku měla menší význam. Je to vždy o balancování chybovosti a přesnosti.

            • Pavel Pajkrt
              30. 06. 2016 / 10:54

              Naopak, diskuse skvělá. Pokračujte :)

  • Jiří Koutný
    30. 06. 2016 / 10:30

    Pavle, podle našich zkušeností ta hláška o nutnosti mít v účtu aktivní kampaň nemusí mít vůbec nic společného s tím, jestli aktivní kampaň v účtu je nebo není. Je to obecná hláška, která se zobrazuje, když si Google myslí, že dochází ke scrapování údajů o hledanosti z KeywordPlanneru.

    Podle mého názoru tedy Google „přehnal“ antiscrapovací kontrolu v AdWords a ta se začala zobrazovat i běžným uživatelům při běžné práci. Pravděpodobně nechtějí kontrolu zcela vypnout, takže ji teď ladí, aby nebyla tak striktní. Proto jim opravení toho, jejich slovy, „bugu“, trvá tak dlouho.

    • Pavel Pajkrt
      30. 06. 2016 / 10:53

      Jirko, tvá slova jsou balzám pro duši. Doufám, že to tak bude. Snad to nakonec nebude sabotáž, ale jen shoda okolností.

      Ale ta šaráda s hledaností je tedy vopruz.

  • Filip Podstavec
    30. 06. 2016 / 15:55

    Nasazeno řešení podobné komunikaci výše viz.: https://medium.com/…a5a4282abd72

    Princip fungování popsán přímo v článku :-)

    • Pavel Pajkrt
      30. 06. 2016 / 16:44

      Článek jsme již aktualizoval a máte tam všichni odkazy. Není zač! :o)

  • Jan Blanický
    22. 06. 2017 / 15:53

    Google hits jsou jednoznačně manipulovány, není přece možné, aby jeden den bylo 13.6 milionu výskytů slova (jména) a druhý den 5,8. Sleduji vývoj jednoho slova po několik let a osciluje od řádu stovek tisíc k řádu desítek miliónů, přičemž vždy v jakési nehlídané chvíli se objeví horní hranice, ale během jediného dne je sražena dolů (nikdy naopak), kde persistuje až do dalšího „nepředvídaného“ okamžiku. Vzhledem k tomu, že slovo je diskutované, jakkoli nikoli kontroverzní, je zjevné, že někdo má zájem na tom, aby jeho udávaná frekvence byla co nejnižší

    • Josef Pandula
      22. 06. 2017 / 16:02

      mam stejnou zkusenost

  • Pavel Pajkrt
    26. 06. 2017 / 11:20

    Pánové, díky za komentáře. Jsem rád, že tato diskuse ožívá i po roce od vydání článku.

    Jestli je pravda to, co uvádíte, nabízí se otázka, kdo by ten zájem mohl mít. Pro Google by logicky mělo být výhodné, když si lidé myslí, že fráze jsou hledanější, než ve skutečnosti jsou. Mělo by to vést k tomu, že lidé se o to budou víc zajímat a tím pádem víc platit, ne? Napadá mě jediný subjekt, který může mít zájem o prudké snižování – konkurence. Tedy podle logiky: biduji na kw, nechci tam moc dalších konkurentů, tak se mi hodí, když se sníží atraktivita kw. Ale to už mi přijde hodně paranoidní.

    Jako jedinou pointu stále vidím to, že se člověk na ta čísla nesmí moc fixovat a brát spíš řádově, pro představu.

  • Šárka Škvorová
    06. 07. 2017 / 00:56

    Děkuji za diskuzi – po několika letech se snažím vytvořit efektivní PPC kampaň na AdWords a nestačím ses divit, co se stalo s nástrojem pro návrh klíčových slov. Prosím, jaký je nyní nejlepší způsob, jak získat podobné informace o hledaných výrazech tak, jak tomu bylo v minulosti? O každém slovu tam bylo mnohem více informací, než nyní. Ani se nezobrazí slova, která jsou mému návrhu podobná (možná jsem se v tom ještě nezorientovala úplně, ale při první „prohlídce“ to na mě dělá dojem, že to nejde). Jako by celý systém fungoval více „na slepo“, záhadněji pro ty, kteří se snaží PPC kampaně tvořit – není vlastně pořádně podle ČEHO klíčová slova vybírat, je to matoucí. Děkuji za jakoukoli radu!

    • Pavel Pajkrt
      04. 09. 2017 / 08:27

      Šárko, velice se omlouvám za pozdní reakci.

      Situace je taková, že AdWords kvůli klíčovým slovům otevíráme čím dál méně. Naopak čím dál častěji využíváme jiné nástroje. Za všechny vám mohu doporučit Marketing Miner (www.marketingminer.com), který čerpá data přímo z AdWords a dalších nástrojů, takže má člověk všechno pohromadě na jednom místě. Nástroj je to sice placený, ale peníze se vrátí na ušetřeném čase během prvního dne.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné