Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Google Jam jako inspirace pro kreativce

Třikrát přesunutý Google Jam byl plný nejen zajímavých informací, ale zejména inspirací, protože došlo na mnoho praktických ukázek „Jak se to dělá“. A abychom vám co nejvíc přiblížili ducha akce, rozhodli jsme se třikrát odložit publikování našich zápisků z tohoto setkání zástupců kreativních agentur s Googlem.

Engagement and Creativity for Brands

Úvodní přednášku vedl Hamish Nicklin z britské pobočky Google. Z jeho přednášky si účastníci odnesli především to, že marketing je stále stejný, marketéři musí znát stejné principy a zákony, ty se nezmění. Internet jen přináší více možností.Vyzdvihl čtyři „I“ pilíře: Insight, Idea, Implement a Imply. – Insights představují data, která jsou základním prvkem marketingu. Kdo chce být úspěšný, musí mít data a musí s nimi umět pracovat. – Dalším stavebním kamenem je Idea, která pasivní pozorovatele přeměňuje v zainteresované uživatele. Tento proces je náročný, ale když se povede, přináší skvělé výsledky. Úspěch long idea ilustruje na příkladu Škoda Auto, která spustila soutěž v reálném čase na Google Street View. Cílem bylo najít ukrytou fabii.- Implement znamená, jaké médium vybereme pro sdělení. Skvěle to zvládli v Converse. Vytvořili reklamu v AdWords na frázi spelling bee. Na cílové stránce video uživatele navádělo, aby pokračovali v hledání, čímž získali jejich pozornost. Úspěch kampaně byl veliký. Povedlo se jim zábavným způsobem zaháčkovat uživatele a to tak, že se nesnažili se prodávat, ale zahájili konverzaci. Podobně zafungovala Cadbury gorila. A to přesto, že spojitost mezi mléčnou čokoládou a gorilou se hledá dost těžko… – Neméně důležité je finální imply, které přestavuje vyhodnocení.

Vyhledávání a kreativita

Daniel Nohel nás přesvědčil, že i reklama v AdWords může být kreativní. Demonstroval svá slova na poměrně známém příkladu The Google Job Experiment, kdy se jeden americký kreativec rozhodl najít práci netradičním způsobem v jedné z jeho vysněných agentur. Vytvořil si pro tento účel reklamu v AdWords, kterou založil na myšlence, že si lidé čas od času googlují své jméno. Reklamu cílil na jména manažerů agentur. Práci získal. Dále Daniel Nohel připomenul, co je pro úspěch reklamy klíčové: 1. Volba klíčových slov v inzerátu, 2. text inzerátu a call-to-action, 3. celková struktura kampaně, 4. správná cílová stránka, 5. měření efektivity. Doporučil zapojit kreativitu a odlišit se. Na závěr dodal, že dobré inzeráty jsou levnější.

Data kolem YouTube

Božena Řežábová shrnula nejnovější výsledky studií, jejichž centrem zájmu bylo YouTube. Asi nepřekvapí, že význam YouTube roste a lidé ho stále víc využívají. 99 % online populace YouTube zná a 76 % z nich navštěvuje YouTube alespoň jednou týdně. Překvapivým ukazatelem je profil uživatele YouTube, který se během několik let změnil. Už jím není teenager hledající jen zábavná videa, ale 56 % uživatelů je ve věku 20 – 39 let a 75 % má střední nebo vysokoškolské vzdělání. Zdá se, že YouTube stárne, což přináší i změnu obsahu. Objevují se na něm nejen „ulítlá“ videa a videoklipy, ale i tutoriály a reklamy. Popularitu jednotlivých videí dokládají žebříčky YouTube, vývojové trendy můžeme zase odhalit pomocí Trends Dashboard.

Think Creative

Že YouTube je opravdu v kurzu, nás přesvědčila Katarina Becic z britské pobočky YouTube, která navázala na teoretické poznatky Boženy Řežábové praktickými ukázkami. Trocha inspirace a trendů: – Kung Fu Panda 2, Volvo – Velkým trendem je vytváření kanálů. – The T-Mobile Royal Wedding – Důkaz, že reklama nemusí být drahá, aby byla úspěšná. T-mobile využil celosvětový buzz kolem královské svatby k vytvoření spotu. – Skittles Touch: Cat – Dokonalá demonstrace snahy o „turning passive viewers to engaged users“ aneb propojení reálného a internetového. – Twilight – Živá diskuze dokazuje, že YouTube funguje i jako sociální platforma. – The Roayl Wedding – ještě jednou královská svatba a ukázka vynikajícího marketingu. Diváci mohli svatbu sledovat živě, což mělo veliký úspěch – přes 3,85 milionu unikátních návštěvníků. Interaktivita v podání Google Google se pochopitelně také snaží upozornit interaktivně na své nové produkty, mluvil o tom Michal Zachar. Prvním krokem v nové éře googlovské zainteresovanosti se stala „doodles“, logana homepage google.com u příležitosti významných výročí.

  • Jistě jste zaregistrovali kampaň v tisku a v televizi s Příběhy hledání (Ťapka, Parisian Love).
  • Demo Slam nám prostřednictvím krátkých videí představí technologie Google. Najdete zde videa věnovaná hlasovému vyhledávání, vyhledávání pomocí videí, personalizace apod. U mnohých z nich se dobře pobavíte.
  • Na podporu prohlížeče Chrome vznikl The Wilderness Downtown, díky kterému se můžete proběhnout.

Reklama v mobilních telefonech

Daniel Nohel pohovořil ještě jednou, tentokrát na téma mobilní reklamy. Na úvod nás zahltil aktuálními čísly o rozšíření mobilních a chytrých telefonů v populaci, o přístupu k internetu, o zahraničních trendech apod. Mezi výhody mobilů patří personalizace, mobilita (samozřejmě) a geolokace. Odhaduje se, že v roce 2015 bude 8 % nákupů realizováno skrz mobil. Existuje zde však velká mezera v připravenosti firem, 79 % inzerentů nemá optimalizované stránky pro mobil. Kde vlastně najdeme reklamu v mobilních telefonech? Existují video formáty, které se objeví před otevřením aplikace nebo textová reklama přímo v aplikaci, ale ty nejsou jediné. Skvěle se dají využít i samotné aplikace. Například Toyota připravila soutěž o nejbezpečnějšího řidiče. Smartphone se proměnil ve sklenici s vodou. Vyhrál ten řidič, který během své jízdy vylil nejmenší množství vody. Evoluce internetu ve webové technologiiHTML5 se věnoval Filip Hráček. A šlo především o praktické ukázky toho, na co se můžeme v budoucnu na webu těšit:

Další dávka inspirace

Na Google Jamu toho bylo pochopitelně mnohem víc. Pokud vás některé téma zaujalo, můžete si projít prezentace z akce.

Autorem článku je Martina Kadlecová. 

  • Jakub Čižmař
    09. 09. 2011 / 11:21

    Naprosto souhlasím s tvrzením, že marketing je pořád stejný a internet jen otevírá nové možnosti… Spousta lidí si myslí, že skrze internet získá hromadu utrácejících zákazníků jen tak a pak se nestačí divit, když zjistí, že to tak nefunguje.

    Každopádně skvělý článek, velmi rád bych se takového setkání také zúčastnil, věřím, že to byl bezvadný a velmi poučný zážitek :).

  • Martina Kadlecová
    10. 09. 2011 / 07:07

    Jakube, děkuji za komentář. Jsem moc ráda, že se článek líbil.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné