Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Money Maker: Sledujte efektivitu katalogu Firmy.cz

Máte zápis na Firmy.cz? Platíte za služby tohoto výkonného katalogu? Pak máte přístup ke statistikám úspěšnosti vaší inzerce. Pokud netušíte, o čem je řeč, nezoufejte. Přístup k interním statistikám katalogu Firmy.cz nabízí Seznam všem, kteří mají koupený zápis Start nebo Praktik. Jen je třeba o službu Money Maker požádat svého marketingového poradce.

Co Money Maker přináší

Systém, který najdete na mm.seznam.cz, eviduje každou službu, kterou si v rámci celého Seznamu koupíte. To znamená, že je tu kromě zápisů, kategorií a doplňkových služeb evidováno i nabíjení Skliku a kupování bannerů. Money Maker (MM) lze využívat různě:

1. Přehled o aktivních službách a objednávkách

Díky MM vidíte vaši veškerou historii týkající se Seznamu. Pokud nakupujete najednou více služeb, podle MM se dobře kontroluje, zda jsou všechny spuštěny. Snadno sledovat také můžete, kdy nakoupené služby vyprší, nemusíte být závislí na tom, až vám napíše váš obchodník. Tip:Pokud by vás zajímalo, kolik jste kdy platili za které kategorie a jak se jejich ceny mění, z MM to bohužel nezjistíte. Ceny nakoupené inzerce tam jsou, ale ne jednotlivě pro každou kategorii (podobně jako i na faktuře). Ceny si proto zaznamenejte sami při nákupu.

2. Statistiky pro zjištění nákladu za proklik a míry prokliku

Pokud máte koupený zápis, můžete sledovat kolik měl zobrazení (v kategoriích a fulltextu) a zjistíte, kolikrát se na něj lidé proklikli. U kategorií můžete sledovat kromě zobrazení zápisu i počet prokliků vedoucích přímo na váš web (přes logo) a počet prokliků do firemního detailu. Tip: Pokud chceme zjistit, která kategorie je nejpřínosnější, nezapomeňte, že mnoho návštěvníků se nejdříve dostane na firemní detail a z něj teprve odchází na váš web. Vyhodnocování kategorií je tak složitější. Ukázka statistik firemního detailu Počet zobrazení informuje o tom, kolikrát byla část firemního detailu zobrazena ve výsledku  fulltextového hledání a kategorii. Kliknutí říká, kolikrát se návštěvníci proklikli do detailu firmy. mm-firmy

Co Money Makeru chybí

Základním problémem je, že si jen těžko vyfiltrujete to, co vás opravdu zajímá. Chybí souhrnné statistiky, zákazník těžko zjišťuje a porovnává přínos napříč všemi kampaněmi. Zatím se možná spoléhá na to, že Money Maker klientům příliš neslouží, protože půlka o něm vůbec neví. Už bylo zmíněno výše, že systém nezaznamenává ceny kategorií a tak nejste schopni sledovat jejich vývoj. Data o kampaních systém uchovává podle našich zkušeností cca 2 roky, standardně však prý po dobu kampaně. Tip: Statistiky kampaní je lepší exportovat rovnou do csv pro případ, že je MM neudrží dostatečně dlouho.

Money Maker vs. Google Analytics

Možná si říkáte, že když měříte web pomocí Google Analytics, žádné další statistiky nepotřebujete. Jenže Google Analytics vám nezměří všechny prokliky a přirozeně vám neukazuje ani počet zobrazení inzerce. Míru prokliku tak z Google Analytics nezjistíte a náklady za proklik jen zhruba. Pokud tyto údaje budete sledovat díky MM, dokážete po určité době nakoupené služby (zejména Tipy, Sponzorované odkazy) maximálně zefektivnit.

Zajímejte se o efektivitu své prezentace

I když Money Maker není nic převratného, je užitečný a máte ho v ceně. Proto si o přístup do systému požádejte a začněte sledovat, zda jsou vaše nakoupené služby na Firmy.cz opravdu efektivní. Jakékoliv výsledky a nová doporučení má jinak v rukou váš obchodník/mar­ketingový poradce Seznamu. Pokud vás zajímá, jak si doposud vedly vaše Firmy.cz a co se dá do budoucna vylepšit, pomůže vám naše nová služba – Optimalizace firemní prezentace v katalogu Firmy.cz.

  • Tedy, Tedy
    23. 02. 2009 / 21:44

    Dobrý den Lucie, slyšela jste někdy prosím o označení kampaní pro identifikaci v počitadlech? A je jedno jestli GA nebo NaVrcholu či pro Access log? Ze ponzorovaných odkazu je možný přímý proklik na web, zatím co z běžného výsledku hledání ve Firmách.cz je proklik z nadpisu směřován na firemní detail a tam může uživatel skončit a pak zvednout telefon a na firmu zavolat. To skutečně v Google Analytics změřit nelze, ale pokud by Firmy.cz byly otevřeny statistikám, mohly by se zachovat podobně jako například společnost CzechTrade Internet, kdy si kód GA můžete vložit do svých firemních zápisů v jejich katalogu. Pak máte kompletní přehled o návštěvnosti a nějaký Money Marker vás nemusí příliš zajímat. Navíc jste ve svém krátkém článku vůbec nezmínila problematiku statistik z fulltextu, co se vlastně do statistik načítá a co z těchto statistik je způsobeno zaplaceným zápisem a co vlastními výsledky webu. Doporučuji prostudovat. Celkově mně váš článek spíše připomíná reklamu na Firmy.cz. Dle naších statistik efektivita zápisu v tomto katalogu v minulém roce výrazně poklesla a za stejné peníze již nezískáte stejný efekt jako dříve.

  • Roman Appeltauer
    23. 02. 2009 / 23:03

    Tedy, ono možná není nutné v každém článku opakovat to, co už se napsalo mnohokrát dávno ;-).

    Nicméně efektivitu v katalogu (nejen) Firmy.cz ovlivňuje docela dost faktorů. Mimo jiné i aktivity konkurence, což specielně u Firmy.cz platí tuplovaně. Pokud vám efektivita klesá, může to být i tím, že vaše konkurence má zápisy lepší než dříve, možná si i „zařídila“ lepší pozice.

  • Tedy, Tedy
    24. 02. 2009 / 08:09

    Romane, nevím zda ještě pracujete jako externí analytik pro H1, ale jako analytik, pokud pracujete pro více společností, musíte vidět, že za stejné peníze nezískáte většinou stejný efekt jako dříve. Pozice, konkurenci i novinky ve Firmách.cz hlídáme pečlivě, je to stále jeden z hlavních katalogů českého internetu. Ale celkový trend je zřejmý. Navíc článek je účelový ke službě na kterou odkazuje. Posouzení a úpravy zápisu ve Firmách.cz za 5–15.000Kč pro konzultanta. Budete mít možnost navrhnout klientům změny, úpravy zápisů pro vyšší efektivitu a míru prokliku, či přesun prostředků jinam (nejlépe ale opět do Seznamu, protože jinak narazíte na rekci Seznamu.cz) nabízí se Sklik – chytře získáte další klienty pro PPC oddělení. Chytře vymyšleno.

  • Lucie Habartová
    24. 02. 2009 / 09:30

    Dobrý den, Tedy, jak píšete, Firmy.cz jsou pořád dominantním hráčem. Tento článek v první řadě upozorňuje na možnosti jejich sledování, o kterých poměrně dost firem zatím neví – tím myslím systém Money Maker. Efektivitu lze zlepšovat, Firmy.cz pořád nabízí velké množství možností a kombinací. Aktuálně se začínáme věnovat více katalogu Najisto, uvidíme jak si povede proti Firmám.

  • Adam K.
    24. 02. 2009 / 14:49

    Dobrý den, rád bych přidal důležitou poznámku – že o přístup do MM musí požádat někdo z firmy, konzultantské firmě musí dát zplnomocnění (alespoň to říkal mnou oslovený obch. zástupce)

    dále bych se přidal na stranu Tedyho – dle našich statistik opravdu klesla výrazně meziročně návštěvnost z firmy.cz, což byl jednou dobu kvalitní zdroj – přikládám to nešťastné změně, že se proklikává na detail firmy a pro uživatele je to zbytečný krok navíc

  • Miroslav Beran
    14. 08. 2013 / 22:20

    Dobrý den,

    pokud máte na reklamu na firmách např. budget 20k. je z hlediska relevance, ranků, návštěvnosti lépe investovat do 2 obecnějších kategorií s obrovskou návštěvností, kde jistě nebudu na první stránce, nebo spíše do 5–6 malých kategorií. Zápis je pro eshop s levnějším zbožím – krmivy.

    Děkuji

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné