Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

CPEx: RTB v Česku po roce opět ožívá

Za pár dnů to bude rok od chvíle, kdy Centrum Holdings vstoupilo s plochami do veřejné RTB aukce. Bannerovou reklamu v RTB od té doby otestovala řada našich klientů a u mnohých z nich se stala součástí kontinuálních kampaní. K dalšímu rozvoji ale chybělo více zajímavých českých ploch. Konečně jsme se dočkali a RTB od poloviny září ožije. K Centrum Holdings se nyní přidá čtveřice předních českých médií, které se spojily do sdružení Czech Publisher Exchange. Nabídnou plochy v otevřené RTB aukci.

Které mediální domy budou zastoupeny v CPEx?

  • Ringier (Blesk.cz, Reflex.cz)
  • Sanoma (Vlasta.cz)
  • Mafra (iDnes.cz, Lidovky.cz)
  • Mladá fronta (Orbion, MobilMania.cz, Maminka.cz)
  • Centrum Holdings (Aktuálně.cz, Žena.cz)

Celkově je v síti zapojeno na 70 webů, ve kterých se pohybuje až 70 % českých uživatelů internetu. K dispozici bude podle odhadu měsíčně několik stovek milionů impresí. O cenách rozhodují samostatně mediální domy podle zvážení, stejně tak i o inventory, které bude v daném období dostupné.

Ve veřejné aukci budou weby členěné do 3 kategorií podle prestiže, pravděpodobně pro snadné nastavení cen. Inzerenti v otevřené aukci neuvidí přesně, na kterém webu se zobrazují, což může do budoucna znamenat obtížnější možnosti optimalizace kampaní v této síti. Data zatím k dispozici ve veřejné aukci nebudou, nic nebrání ale individuálním domluvám a private dealům. Otevřená aukce bude inzerentům dostupná přes běžná DSP jako je Adform nebo Doubleclick Bid Manager.

Uvidíme v CPEx další vydavatele?

Pravděpodobně ano, protože CPEx je dalším členům otevřený. O vstup zatím nemá zájem Vltava Labe Press. Seznam.cz mezitím pracuje na vlastním řešení. Pokud vše půjde dobře, na konci roku bychom mohli mít přes RTB dostupnou velkou většinu českého inventory.

Nové možnosti pro inzerenty

Inzerenti budou moci s pomocí RTB zasáhnout relevantní uživatele na více zajímavých místech, což je pozitivní pro výkonově orientovaný retargeting. Bude možné snadněji a rychleji pokrýt většinu českého internetu display reklamou, programatic buying se tedy konečně může více rozjet. Automatizovaně dnes nakupujeme obsahovou síť Google, Facebook a nyní i další přední média. 

Budou inzerenti dál nakupovat reklamu napřímo?

Stále platí, že všechny mediální domy dál pěstují primárně prodej reklamy napřímo. Z našeho pohledu vidíme budoucnost přímého prodeje hlavně pro velké brandové kampaně plné nestandardních formátů. Pokud inzerent touží, aby mu na den či týden patřila home page Blesku (bez ohledu a tlaku na efekt), rád ho přivítá usměvavý obchodní zástupce Ringieru. Případně je možné domluvit se na speciálních podmínkách a navázat přes CPEx private deal. Bez private dealů nebudou mít inzerenti jistotu, že na ně nějaké RTB inventory zbyde. Zůstává otázkou, kolik impresí jednotlivé mediální domy do veřejné aukce uvolní a jak silně se na českém trhu rozvinou private dealy.

Shrnuto a podtrženo, vznik CPEx vnímáme jako krok vpřed. Nám a našim klientům umožní vstup dalších českých médií do RTB snažší rozvoj výkonově orientovaných display kampaní. Během září se jistě s CPEx setkáme na kampaních a prověříme tak možnosti optimalizace a samotnou funkčnost sítě. Velmi zajímavé potom bude srovnání kvality této sítě s ostatním dostupným RTB inventory a obsahovou sítí Googlu.

Autorem článku je Lucie Habartová.

 

  • pavel
    14. 10. 2013 / 18:38

    jen pro presnost – cenu urcuje aukce, nikoli media…

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné