Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Copywriterův checklist pro vymazlený title webové stránky

Jistě tušíte, že pro titulky stránek existuje omezení počtu znaků, že do titulku patří nějaké to klíčové slovo, že je to celé nesmírně důležité pro SEO a tak dál a tak dál. Tak se pojďte ujistit, že na žádné pravidlo nezapomenete. Nebo je možná ani neznáte všechna?

Pojďme si říct, jak krok za krokem otextovat ten sice krátký, ale o to důležitější název, který by měla mít každá stránka. Jde nám o text, který se schovává mezi značkami <title> a </title>.

1. Prostuduji si web a klíčovku.

Titulek je jeden z nejdůležitějších textů na stránce z pohledu SEO. Proto se do něj pouštím, až když pochopím, o co jde klientovi, znám strukturu, obsah a cíle webu a jeho produkty sypu z rukávu. Spolu s tím si prosvištím i analýzu klíčových slov. Díky ní pochopím, co lidé na internetu hledají a jak o klientově byznyse a produktech mluví.

2. Zapomenu na pojem klíčová slova a hledám vhodný dotaz z vyhledávání.

Matt Cutts říká, že při psaní popisku musím předvídat, co zadá uživatel do vyhledávače, co tím myslí i jaká odpověď by ho uspokojila. (Copywriter je tak něco jako věštec a psycholog v jedné osobě.) Musím tedy najít vhodný dotaz z vyhledávání, pro který je moje stránka ideální odpovědí.

Příklad: Z analýzy klíčových slov zjistím, že mnohonásobně více lidí hledá frázi „nabídka práce v Plzni“ než „nabídka práce v Plzeňském kraji“. S touto informací mohu pracovat při textování titulku stránky s inzercí pracovních nabídek pro oblast Plzeňska a okolí. 

3. Zasadím frázi do atraktivního titulku.

Vybranou frázi, pro kterou optimalizuji svou webovou stránku, obalím dalším textem a vyrobím unikátní popisek. Ano, skutečně, chce to něco navíc, než jen klíčové slovo. Titulek musí dokonale popisovat obsah stránky, ideálně ji i představovat v kontextu celého webu a v souvislosti s dotazem. Nepíšu robotické texty, ale lidštinou uživateli sděluji, co na stránce najde.

Příklad: Už jsem se rozhodla uplatnit hledanější frázi „nabídka práce v Plzni“. Ale pozor, tato fráze by přesně nepopisovala stránku s nabídkou volných pozic pro celý kraj. Jak si s tím poradím? Město Plzeň rozšířím o výčet dalších hledaných míst v kraji, jako např. „nabídka práce v Plzni, Klatovech, Rokycanech“.

4. Doplním značku nebo název webu.

Stránka výsledků vyhledávání (SERP) je skvělý prostor pro PR. I kdyby se náhodou uživatel rozhodl kliknout na jinou než mou stránku, alespoň se mu vloudím do podvědomí upozorněním na svou firmu v názvu stránky. Uvedení značky současně zasazuje každou stránku do kontextu celého webu a dává jí v očích některých uživatelů i punc důvěryhodnosti. Zejména pokud se jedná o název známý, nebo takový, se kterým se pojí pozitivní konotace.

5. Ujistím se, že se obsah stránky shoduje s tím, na co láká titulek.

Doteď jsem se snažila vytvořit dokonalý popis stránky. Kontrola druhým směrem není na škodu. Představím si ještě jednou dotazy zadávané do vyhledávače a přemýšlím nad tím, co uživatel skutečně hledá. Pak čtu právě napsaný název stránky a porovnávám ho s obsahem na stránce. Dostane uživatel skutečně to, co původně chtěl a na co láká titulek? 

6. Zkontroluji délku titulku.

Na délce záleží. A vyhledávačům jakbysmet. Proto si zkontroluji, jestli se titulek zobrazí v SERPu celý. Pokud ne, zkracuji, přepisuji a zase se vracím ke 3., 4. a 5. bodu. A tak pořád dokola. Pokud se chci řídit statistikou, napíšu titulek dlouhý 55 znaků. Ten se s 95% pravděpodobností zobrazí v SERPu nezkrácený. 

7. Pouštím se do dalších titulků.

Názvy stránek webu textuji ideálně naráz, anebo jsem alespoň v kontaktu s ostatními již existujícími titulky. Přehled o všech těchto drobných textech si nejlépe udržím v tabulce. Díky ní jsem schopná zachovat jednotný jazykový styl, strukturu i úpravu.

Odškrtli jste si všechny body v seznamu? Tak to znamená, že jste právě dopsali vymazlený title, který je maximálně přínosný pro uživatele přicházejícího na web z neplaceného vyhledávání. Zadruhé pomůžete i vyhledávačům porozumět tomu, o čem je váš web a proč ho mají nabízet jako relevantní odpověď na dotazy uživatelů. A zatřetí touto cestou získáváte kontrolu nad tím, jak vypadá titulek vaší stránky v SERPu. 

Ptáte se: „K čemu to všechno, když pak přijde vyhledávač a stejně můj vymazlený titulek ve výsledcích vyhledávání změní?“ Ale pozor, víte, že Google mění zejména titulky stránek, které:

  • Jsou příliš dlouhé. Nejčastěji dojde ke změně titulku, který je delší než 60 znaků. A výsledek upravený Googlem je pak nejčastěji v rozmezí 50–59 znaků.
  • Neodpovídají ob­sahu stránky. Takže se zase vracíme k bodu 3 našeho seznamu a hledáme dokonalý popis stránky.
  • Jsou v nesouladu s dotazem uživatele. To jsme zase zpátky u bodu 2 a hledáme jak a kterou frázi vhodně zapojit do popisku stránky.
  • Neodpovídají odkazům směřujícím na stránku. A to je nové. Takže, copywriteři, povídejte si se svými linkbuildery a SEO konzultanty a bavte se o tom, jak vypadá váš odkazový profil. Textace webu, jednotlivých stránek a jejich meta textů musí být v souladu i s odkazy, které na tyto stránky směřují. A zejména s těmi, které cíleně budujete a můžete tak ovlivňovat jejich objem, kvalitu i celkovou podobu.

Autorem článku je Lucie Bauerová.

 

Zdroje:

http://authoritylabs.com/…/title-tags/

http://moz.com/…preview-tool

https://www.youtube.com/…S89VBF_awNvA

https://support.google.com/…answer/35624?rd=1

  • -OB-
    19. 09. 2017 / 16:03

    Díky za přehledný článek k titulkům.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné