Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Kolik stojí SEO v Americe a kolik u nás

Rand Fishkin ze SEOmozu v článku SEO Pricing & Costs – What Should You Charge / How Much Should You Pay?popsal 8 typických platebních modelů, podle kterých americké SEO firmy účtují zákazníkům za své služby, a připojil i přehlednou tabulku obvyklého cenového rozpětí za jednotlivé typy služeb. Zjednodušenou tabulku uvádím níže a připojují k ní i sloupeček s odhadem rozpětí cen v ČR. Původní ceny v USD jsem převedl na koruny kursem 22 Kč/USD.

Služba USA ČR
Hodinová sazba pro konsultace 880 – 11 000 400 – 2 500
SEO analýza webu 11 000 – 220 000 2 000 – 25 000
Ruční kampaň budování zpětných odkazů 11 000 – 440 000 10 000+
Jednodenní individuální školení SEO 16 500 – 264 000 20 000 – 35 000
Balíčková analýza klíčových slov 2 200 – 44 000 3 000 – 20 000
Měsíční paušál za průběžné SEO 55 000 – 440 000+ 10 000 – 100 000

Musím se přiznat, že mne docela překvapila nerovnoměrnost rozdílů mezi americkými cenami a sazbami, které účtujeme v H1.cz. U většiny položek se sice pohybujeme kousek nad americkými minimy, ale s průměrným měsíčním paušálem jsme pod ním. U analýzy klíčových slov se pak občas dostáváme téměř k polovině amerického maxima, zatímco u žádné další služby nedosahujeme ani jeho třetiny a u některých (rozbor SEO, link building) ani desetiny amerických maxim. A co vy? Nabízíte jako konzultanti výrazně jiné ceny, než které uvádím ve sloupci ČR? Nebo jste se s jinými cenami setkali jako klienti? Dejte mi vědět v komentářích a já tabulku zaktualizuji.

  • Pavel
    28. 06. 2007 / 21:35

    když to člověk porovná i v jiných oborech tak ty rozdíly jsou obdobné…

    Stejné je to i s výdělky v AdSense. U nás nic moc, na anglicky psaném webu výrazně lepší…

  • Petra
    28. 06. 2007 / 21:38

    Nízké měsíční paušály jsou dané podle mne tím, že cosi jako skutečné SEO tady většinou klientů poptáváno není. Pod pojmem SEO majitelé webů často chápou nějaký balíček co se koupí jednou a je vystaráno. Třeba za dvacet tisíc. Často koupí analýzu, která funguje jako vstupní zjištění zvládnutí předpokladů optimalizace a možná nějaké ty linky.

    Možná chápou SEO stejným způsobem jako třeba přednostní odkazy na Seznamu – kupují produkt „pozice“, ne službu.

    A SEO jako služba patří k těm službám, co moc nejsou vidět, když se provádí. Vidět je, když SEO přináší výsledky, jenže to je dlouho poté, co si klient objednává svůj měsíční paušál. A s nákupem čehosi neidentifikova­telného za větší peníze než kolik se dává třeba do online reklamy dělá prostě lidem problém. (A nemám namysli případ, že by se klientovi neříkalo, co se v rámci SEO bude dělat, on jen prostě nechápe, jakou to pro něj bude mít cenu.)

  • Jan Menšík
    28. 06. 2007 / 22:51

    Neznam pozadi uvadenych dat, ale cena sluzby by mela mit vztah k velikosti trhu, cimz padem k velikosti konkurence a narocnosti.

    Jestli jsou data z CR myslena v kontextu zakazek pro cesky trh, myslim ze jsou naopak prilis velka v porovnani s USA :).

    Je mozne namitat ze cena za skoleni nebo analyzu by mela byt stejna, ja si to nemyslim. Pro dobre vysledky v USA bude jiste potreba dukladnejsi skoleni.

  • Dan
    28. 06. 2007 / 23:16

    Nevím, ale neměla by být cena na americkém trhu přepočítána i jejich kupní silou vzhledem k českému trhu, aby se tak zvýšila vypovídací hodnota tohoto porovnání? Jinak mi totiž připadne divné podivovat se nad výraznou rozdílností cen – je to, jakobychom porovnávali cenu piva ve Zlíně za 0,5 EUR a pivo v Karlsruhe za 3 EUR a plácali se při tom po zádech, za jakouže dobrou cenu to tu kupujeme. Ale ono to pivo v Německu má pro Němce přitom stejnou cenu, jako pivo v Česku pro Čecha.

  • fandor
    29. 06. 2007 / 03:16

    Marku, skutecne mate klienta, ktery plati dlouhodobe 100k mesicne za „prubezne SEO“? Nebo je to jen takove teoreticke placnuti, na kolik cenite moznosti trhu v CR?

    Z klientu ktere nejak obhospodarujete me napada jedine D&S Bohemia ;)

  • Filosof
    29. 06. 2007 / 07:40

    Budování zpětných odkazů se dá udělat i levněji – jde především o konkurenčnost výrazů.. počet těch odkazů.. odhadl bych to na 3+ nikoliv 10+..

  • Petr
    29. 06. 2007 / 08:57

    Pokud dobře počítám, tak v tom „nejhorším“ scénáři jsou ceny 10× vyšší než u nás. Ale trh v USA je větší než desetinásobek ČR.

    Hodinová sazba se možná také odvíjí od vysoké kvality konkurenčních SEO firem. A v USA jich bude rozhodně více než pět, jak je tomu v našem rybníčku.

  • Ivo
    29. 06. 2007 / 08:57

    Ještě dost majitelů webů si myslí, že výsledky vyhledávání se dají ovlivnit zakoupením pozice :) To se potom nemůže člověk divit, že takový lidé si myslí že investice částky je jednorázová a v podstatě optimalizér (nebo optimalizatér ?) nemusí nic dělat.

    Jinak Filosof má pravdu v tom, že se dají budovat zpětné odkazy i levněji, ale samozřejmě potom ty výsledky jsou mnohem náchylnější při vstupu dalšího subjektu.

  • David Špinar
    29. 06. 2007 / 08:59

    [5] Fandore, příště víc pozornosti při čtení. Ten druhý sloupeček nejsou „naše“ ceny. Ale „české“ ceny vypočítané pouhým kurzovým přepočtem.

  • Marek Prokop
    29. 06. 2007 / 11:14

    [3] Data z ČR mají vyjádřit to, za kolik uvedené služby poskytují české firmy. Mohou je poskytovat českým klientům pro české projekty, českým klientům pro mezinárodní projekty, zahraničním klientům pro místní projekty i zahraničním klientům pro zahraniční projekty. Není mi jasné, jak a proč bychom to měli rozlišovat.

    Obdobný komentář mám ke [4] a částečně i k [7]. Myslím, že u B2B služeb, které nota bene nejsou místně nijak omezené, nemá kupní sila obyvatelstva velký význam. Mimochodem, to, co se přímo v ČR pomocí SEO nejčastěji propaguje (spotřební elektronika, zájezdy, reality apod.), je zde často pro koncové spotřebitele nominálně dražší než v západní Evropě a USA.

    [5], [9] Vidím, že jsem to napsal trochu nejasně. Z USD je přepočítán sloupec „USA“. Sloupec „ČR“ je můj odhad rozpětí cen v ČR, který se zakládá na projektech, které jsem jakýmkoli způsobem poznal, a na veřejně dostupných cenících několika firem. S měsíčním paušálem 100 tis. Kč jsem se setkal osobně, klientem v tom případě je/byla zahraniční firma.

  • MzK
    29. 06. 2007 / 11:21

    V USA je mnohem větší trh, takže je náročnější se dostat na první pozice. A taky v USA SEO vydělává, narozdíl v ČR. Jak jsem četl v jiném článku, v USA je za klik i dolar, v ČR patí mnohem méně

  • PetrN.
    29. 06. 2007 / 13:07

    Srovnání cen USA – ČR bez přepočtu na kupní sílu nemá smysl, resp. samotné vypsání cen nemá žádnou vypovídající hodnotu.

  • Jarek Jesenský
    29. 06. 2007 / 20:05

    Uff, takže první případ, kdy je H1 z mého pohledu obchodníka ZCELA MIMO :-(. Evidentně rozumíte své práci (SEO) a umíte ji prodat, ovšem maloobchodu zřejmě rozumíte jen minimálně, zdali vůbec :-(.

    Je to typický příklad, kdy programatér neumí naprogramovat eShop, protože se neumí vcítit do potřeb zákazníka, stejně tak Marek Prokop zřejmě vůbec nic netuší o ziskovosti české firmy v Česku :-(. Samozřejmě že většina maloobchodních firem v Česku dosahuje řádově menších zisků než obdobné firmy v USA, např. protože zde narazí:

    • menší trh
    • menší kupní sílu
    • podstatně horší podmínky pro podnikání

    To, že zde je cena např. elektroniky či výpočetní techniky vyšší než v rozvinutých demokraciích ROZHODNĚ není dáno vyšším ziskem českých maloobchodních firem, ten se např. u nejhloupějších internetových obchodů často pohybuje kolem 0,5% (tedy na notebooku za 40 tisíc Kč je to naprosto nesmyslný „zisk“ 200 Kč!!!).

    Nižší ceny venku jsou dány právě velikostí trhu, je podstatný rozdíl, když chcete v Číně od výrobce koupit a do Česka dovézt třeba 1.000 notebooků a musíte je pak ještě ze zákona lokalizovat (manuál) a pro českého zákazníka upravit (laserový potisk klávesnice, český operační systém), než když si do USA objednáte 50.000 kusů stejných notebooků a nic dalšího s nimi dělat nemusíte.

    Chápu logiku benzinek, které nakupují ropu za světové ceny a nemají tedy důvod (ani možnost) benzín Čechům prodávat za poloviční cenu oproti Německu, ale to dle mého názoru není model plně přenesitelný na českou konzultanskou firmu. U arogantní firmy s majoritním podílem na trhu se dá čekat logika „Já si holt účtuji téměř americké ceny a je pouze problém tebe můj zákazníku, že ty neumíš dosahovat ve svém byznysu amerických zisků!“, což zrovna takto doufám H1 tímto příspěvkem nemyslí …

  • Dan
    29. 06. 2007 / 20:48

    [10] Svůj příspěvek jsem myslel tak, že bez „očištění“ dat (nejčastěji zakomponování kupní síly) nemá podle mne smysl tyhle dva údaje porovnávat – připadlo mi, že se o to snažíte (v odstavci hned pod tabulkou).

  • Dan
    29. 06. 2007 / 20:51

    [13] Doplním sám sebe: Tím „tyhle dva údaje“ myslím ceny v Česku a USA. A tím porovnáváním myslím něco ve smyslu: „tohle je v USA dražší než v Česku“ – protože to podle mne na základě těchto surových dat nelze říct tak, aby to mělo vypovídající hodnotu.

  • Marek Prokop
    01. 07. 2007 / 13:05

    [13] Dane, ano snažím se ty ceny srovnávat, proto jsem je dal do jedné tabulky. V odstavci pod tabulkou se ale nedivím tomu, že jsou různé, nýbrž tomu, že jsou různě různé u různých položek.

    Pro Vás i pro ostatní, kteří postrádají očištění dat pomocí kupní síly apod.: Není mi moc jasné, co si od takového očištění slibujete. Kdyby se provedlo zcela dokonale, zákonitě by pak ceny v obou sloupcích vyšly stejné a srovnání by pozbylo smyslu. Takto je naopak vidět, jak se ona kupní síla, velikost trhu a další faktory, které ceny ovlivňují, liší.

  • PetrN.
    02. 07. 2007 / 07:42

    Právě, že až po přepočtení na kupní sílu by bylo „vidět, jak se ona kupní síla, velikost trhu a další faktory, které ceny ovlivňují, liší“ ;-).

  • Jiří Knesl
    04. 07. 2007 / 08:50

    Co porad mate s velikosti trhu? Rusko ma taky vetsi trh a ze by tam bylo drazsi seo, dost pochybuji.

    Dulezita je preci kupni sila klientu. V USA je podle nekterych cisel 2,5* vyssi kupni sila, nez v CR – tomu by odpovidala i prumerne 3* vyssi cena za seo.

  • Honza
    05. 07. 2007 / 15:24

    A co srovnání platů konzultantů, linkbuilderů atd. u nás a v ČR? A srovnání nájmů kanceláří u nás a v USA? Srovnání outsourcingu za právní a účetní služby pro firmy u nás a v ČR? Ten článek je opravdu o ničem – kromě nářku, že u nás se účtují moc malé paušály. Navíc mnoho firem v USA (záměrně nepíšu amerických) některé SEO činnosti outsourcuje např. v Indii, pokud jde o SEO pro českého zákazníka, těžko je lze někde z jazykových důvodů outsourcovat.

  • Marek Prokop
    05. 07. 2007 / 19:08

    [19] Srovnání platů konzultantů a linkbuilderů by bylo určitě zajímavé, ale obávám se, že získat pro něj data by bylo velmi těžké. Ono to bylo dost těžké i pro tento přehled cen.

    Pokud na Vás článek působil jako naříkání nad tím, že jsou české ceny příliš nízké, bude to zřejmě nedorozumění. Mně české ceny vcelku vyhovují a považuji je spíše za konkurenční výhodu.

    Možná si to neuvědomujete, ale měřeno finančním objemem se většina SEO v ČR dělá pro projekty orientované částečně nebo zcela na zahraničí. Pro českého SEO konzultanta je tedy zahraniční konkurence, která je navíc díky lepší znalosti jazyka a místních podmínek často kvalitnější, potenciálně nebezpečnější než česká.

  • Honza
    09. 07. 2007 / 10:11

    Pokud je výsledkem SEO u nás návštěvnost např 5000 tis lidí měsíčně (protože dane slovo proste více lidí nehledá) tak z toho daná firma může udělat primerene velký obchod… Pokud se ale podíváme na podobný výraz do anglicky mluvících zemí potencaál daného slova je řádově větší. A s tím také mnohonásobně narůstá konkurence na daném slovu.

  • Petr
    10. 07. 2007 / 11:27

    Hmm, a když se srovnávají takhle ceny za SEO, tak ono snad všechno ostatní stojí podobně? Koupím u nás jeden rohlík, litr benzínu, košili nebo měsíční nájem za stejné peníze jako v Americe? Mám pocit že ne ;-) Takovéhle srovnání podle mě nemá absolutně žádný smysl :-(

  • Jan Poštulka
    19. 07. 2007 / 10:16

    je to o velikosti trhu. A to nejenom trhu v USA, ale celýho anglicky-mluvícího trhu. Když chce být americká firma na anglický keyword na prvních pozicích, tak si to musí rozdat i s konkurencí v GB, Austrálii a v podstatě v celym západnim světě.

  • kamil novotny
    06. 08. 2007 / 00:16

    jen pro upresneni s tim rozdavanim si to na angl. mluvicim trhu to neni uplne tak pravda. Pouzivaji se dost lokalni verze treba google.co.uk, google.co.nz atd..

  • Libor Fikr
    28. 03. 2008 / 23:35

    Ať to stojí, co to stojí, SEO se vždy vyplatí.

  • Daniel
    29. 04. 2008 / 10:03

    Takže ten druhý sloupec je vlastně jenom fiktivní.

    Jak se správně ptal Fandor, v ČR asi moc takových zákazníků nemáte, a pokud jsou v USA nebo v Německu, pak uz to není cena na českém trhu, ale na americkém nebo německém.

  • Online hry
    19. 08. 2008 / 19:41

    Cena odpovídá velikosti trhu. Proto bych cenám v USA tolik nedivil.

  • Kvakoš
    31. 08. 2008 / 20:48

    My u nás v naší společnosti poskytujeme našim klientům z řad českých živnostníků (kadeřnice, zahrádkářství, elektrikáři, malíři pokojů, lakýrníci, stěhovací služby, …) SEO služby v řádově desetkrát nižších cenách než jsou uvedená maxima českých cen, tedy jedna hodina SEO prací je za 250 Kč. Když bychom měli zakázky na 8 hodin práce denně, vydělali bychom 8×22×250 Kč = 44 000 Kč/měsíc, což není mnoho, ale nám to stačí. SEO pro drobné živnostníky a malé firmičky je nejjednodušší oblast z problematiky IT, která vůbec existuje. Nicméně po přečtení tohoto diskuzního fóra se musíme nad sebou vážně zamyslet, zda bychom nemohli naši hodinovou sazbu trochu zvednout. Lepší než porovnávat ceny s Amerikou, porovnejte ceny např. s platem učitele v ČR.

  • eko
    02. 10. 2009 / 14:56

    Pepiki ale wy jesteście lamy… ;] cennika nawet pożądneko nie umicie ukulać… czeski film ;D

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné