Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Kolik vám vydělá vyhledávání na webu?

Po několika spíše kosmetických změnách přinesly Google Analytics nedávno jednu důležitou inovaci. Funkce Site Search, tedy vyhodnocování interního vyhledávání na webu, vypadá na první pohled velmi zajímavě. Informace, které její nové reporty přinášejí, jsou ale ještě zajímavější.

Jednoduché počty

Google Analytics - Site Search - hlavní menu

Co všechno uživatelé na konkrétním webu vyhledávají, dokázal zkušený analytik získat už dříve ze statistiky Top Content. Site Search by tedy nebylo nic tak převratného, kdyby to bylo jen o těch slovech.

Nově ale můžete snadno zjistit, při kolika návštěvách se hledalo (Visits with Search), celkový počet hledání (Total Unique Searches) a co se hledalo (Search Terms). V Search Terms je vidět i počet jedinečných dotazů. Možná vás překvapí, jak nápadití vaši uživatelé jsou – počet unikátních dotazů se často velice blíží celkovému počtu hledání.

Už jen sama skutečnost, že některý uživatel na vašem webu vůbec hledá, vyjadřuje jeho důvěru v to, že u vás požadované věci může nalézt. Mezi nehledajícími uživateli bývá totiž velké procento těch, kteří na váš web „zabloudili“ omylem. Nebo se třeba jen chtěli něco dozvědět a ani v nejmenším jim nešlo o vaše služby.

Chování uživatelů

Site Search dále přináší ukazatele, díky kterým můžeme hodnotit chování uživatelů i poté, co hledali. Posuďte sami:

  • Results Pagevews/Search – průměrný počet stránek s výsledky hledání po vyhledávání. Neboli na kolikáté stránce se průměrně uživatel zastaví.
  • Search Exits – procento opuštění webu po hledání. Uživatelé obvykle z webu neodcházejí, pokud našli, co hledali.
  • Search Refinements – procento upřesněných dotazů. Když uživatel nenajde, co hledal, občas upřesní dotaz a hledá znovu.
  • Time after Search – průměrný čas strávený na webu po hledání. Velmi orientační údaj o tom, jak moc hledání uživateli pomohlo. Obecně je ale čas strávený na webu velmi pofidérní veličinou.
  • Search Depth – průměrný počet stránek navštívených po vyhledávání. V jistém smyslu odráží spokojenost uživatelů s tím, co díky hledání našli.

Google Analytics - Site Search - základní veličiny

Web a hledání

Analýza vyhledávání ale může napovědět mnohem více. Nemálo o vašem webu vypovídá i informace, kde nejčastěji uživatelé hledají a kam se po hledání dostanou.

  • Start Pages – stránky, na kterých uživatelé začali hledat. Může upozorňovat na místa, kde si uživatelé nejčastěji nevědí rady. Nic konkrétního ale tato statistika neříká, protože nebere v úvahu počet zobrazení startovních stránek – z nejnavštěvo­vanějších stránek se logicky často vyhledává.
  • Destination Pages – na které stránky se uživatelé nejčastěji díky hledání dostanou. Možná třeba zjistíte, že by některé stránky mohly být lépe vidět v menu.
  • Categories – ve kterých kategoriích se nejčastěji hledá. Zde je nutná případná implementace do webu – název kategorie musíte mít v parametru v URL.

Efektivita webu

Třešničkou na dortu je propojení všech Site Search statistik s Goals a Ecommerce daty. Prakticky tedy může vidět, jak velký obrat vám vygenerovaly jednotlivé výrazy, jednotlivé stránky. Zajímavé je i porovnání efektivity uživatelů, kteří hledali, s těmi, kteří nehledali.

Nastavení

Site Search můžete použít pouze v případě, že se hledaný výraz ukládá do parametru v URL, čili pokud se formulář s hledáním odesílá metodou GET. Měření pak zapnete v nastavení profilu – Analytics Settings > Edit (v tabulce Website Profiles) > Edit (vpravo v tabulce Main Website Profile Information). V části Site Search zatrhněte volbu Do Track Site Search a do pole Query Parametervložte název parametru, ve kterém se objevuje hledaný výraz.

Podělte se

Site Search patří mezi statistiky, které vám mohou dát mnoho zajímavých a hlavně nových podnětů. Podělte se s námi, co všechno jste si díky této nové funkci Google Analytics uvědomili.

 

Autorem článku je Roman Appeltauer.

  • Marek Žáček
    27. 11. 2007 / 21:25

    Tuto službu testuji od 1. listopadu a byl jsem překvapen, kolik uživatelů zadává do vyhledávání jednotlivé značky. Například „samsung“. Nenapadlo by mě, že uživatel bude zadávat samotnou značku, neboť bude nalezena spousta nerelevantních výsledků. Výsledky vyhledávání bude potřeba trochu poupravit:)

  • jan korble
    27. 11. 2007 / 23:46

    Dobrý článek, díky za představení této analýzy. Zrovna se pouštím do nasazování Google Analytics a této možnosti jsem si nevšimnul.

    Budu se tu po těch vašich článcích muset víc porozhlídnout, vypadá to tu zajímavě ;)

  • Multimotyl
    28. 11. 2007 / 10:11

    Marku myslím, že je to relativně pochopitelné. Ne třeba u značek jako Samsung, ale pokud si nemůžu vzpomenout na konkrétní název produktu, tak dám vyhledat značku a pak postupně do vyhledávacího pole zadávám „mínuska“ jako „nikon -D80 -VR -D200“ atd.

    A často se může stát, že svůj vytoužený výrobek opravdu najdu na titulní stránce.

    Navíc. Lidé dle mých zkušeností nejednají co nejvíce logicky, ale cestou, kterou naleznou jako první a dovede je do cíle.

  • Jiří Reiter
    28. 11. 2007 / 11:12

    Docela mě zaujalo, že uživatelé často klikají na předpřipravená hledání… stačí jim napovědět, co by mohli hledat a ejhle, kliká se o sto šest…

  • Bob
    28. 11. 2007 / 12:12

    Google custom search i analytics používám, ale nějak sem nepochopil co mám zadat do pole „Query Parameter“. Můžete někdo poradit?

  • Roman Appeltauer
    28. 11. 2007 / 12:32

    [5] Bobe, když na našem blogu budeš hledat např. „google analytics“, bude mít stránka s výsledky hledání tuto adresu: http://blog.h1.cz/?… – hledaná fráze se tedy předává přes parametr „s“, toť Query Parameter, který máme nastavený v Google Analytics. Jinde – např. tady – se hledaný dotaz předává přes parametr „search“.

  • Bob
    28. 11. 2007 / 12:44

    Díky moc už to chápu :-)

  • Jan Tinka
    29. 11. 2007 / 12:28

    [4] „Docela mě zaujalo, že uživatelé často klikají na předpřipravená hledání“

    Ano, když jsem zkoumal výsledky hledání, častokrát se v nich objevovalo „oblíbená značka“, což byl přednastavený stav vyhledávacího pole. Nyní se pole po kliknutí smaže, ale i tak mi příjde podivné, že někdo potvrdí hledání výrazu oblíbená značka :-)

  • Jan Brašna
    01. 12. 2007 / 21:43

    Já trochu přemýšlím, jak to naroubovat na „permalinky“ nebo „tagy“, tj. situace, kdy jsou URL k „trvalým“ výsledkům hledání ala example.com/search/keyword+keyword+keyword, ale předpokládám, že Yuhů nebo Garçon už ten měřící kód nějak rozhackovali ;)

  • Jan Tichý
    01. 12. 2007 / 23:45

    [9] V takovém případě se dá v Analytics vytvořit Custom filter, který pomocí regulárního výrazu převede dané cool uri na nějaký pseudoparametr za otazníčkem, který pak lze měřit úplně stejně, jako by přišel přímo v původní URL.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné