Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

9 + 1 vlastnost dobrého linkbuildera

Klienti, kteří si u Hájedničky objednávají konzultaci linkbuildingu a samotnou realizaci si dělají sami, se často ptají, jak najít šikovného linkbuildera. Univerzální prototyp špičkového správce zpětných odkazů samozřejmě neexistuje. Pomocí následujícího desatera se vám pokusíme nastínit, jaké schopnosti a vlastnosti by měl ideální kandidát mít a prozradíme vám, co všechno požadujeme na pohovorech po kandidátech my a jak probíhá nábor linkbuilderů v H1.cz.Pro většinu lidí, kteří se zabývají internetovým marketingem, je linkbuilding manuální práce, kterou mohou klidně vykonávat brigádníci. Jsou vyškoleni během pár minut, jejich práce je levná a všichni jsou zdánlivě spokojeni. Představa linkbuildera jako člověka, který jenom registruje web do stovek nekvalitních katalogů, je mylná. Budování zpětných odkazů je velmi systematická, kreativní a dlouhodobá činnost, kterou nemůže vykonávat každý. Co všechno by měl ideální linkbuilder umět a jaké vlastnosti by měl mít?

1. Pokročilý uživatel internetu

U linkbuildera je velkou výhodou zkušenost s marketingem. Mnohem podstatnější je ale znalost online komunity a porozumění průměrnému uživateli internetu. Kvalitní linkbuilder musí velmi dobře znát prostředí českého internetu a rozeznat typologii webů. To mu umožní odhadnout potenciál získaného odkazu. Nedílnou součástí jeho práci je pokročilá práce s vyhledávači. Naopak není vůbec potřeba, aby uměl programovat nebo měl hlubší znalosti tvorby webu.

2. Pečlivost a systematičnost

Linkbuilding je práce založená na dlouhodobé pečlivé až mravenčí práci, která vyžaduje znalost internetového prostředí a obor klienta, pro kterého začínáme odkazové portfolio budovat.

3. Vytrvalost

Protože výsledky jeho práce se zpravidla projeví v horizontu měsíců, je nutné, aby byl linkbuilder skutečně vytrvalý člověk. Důležitá je schopnost na daném projektu pracovat průběžně.

4. Kreativita

Linkbuilding se již dávno nerovná otrockým katalogovým registracím či výměně odkazů. Zaujmout a nabídnout obsah, který upoutá natolik, že na něj někdo odkáže, není věc jednoduchá a vyžaduje kreativní přístup.

5. Dobrá orientace na sociálních sítích

Sociální sítě hrají v SEO stále důležitější roli. Aby byl linkbuilder schopen využít potenciál, který nabízejí, musí se na sociálních sítích dobře orientovat, znát jejich možnosti a být jejich zkušeným uživatelem.

6. Profesionální písemný projev

Linkbuilder často oslovuje tematicky komplementární weby s různými formami spolupráce a zastupuje při tom vaši společnost. Většinou vše domlouvá přes telefon nebo prostřednictvím e-mailové komunikace, což vyžadujte profesionální vystupování.

7. Schopnost vyjednávat

Linkbuilder musí často smlouvat a vyjednávat. Základem jeho práce je připravit spolupráci, která bude výhodná pro obě strany.

8. Týmový tah na branku

Linkbuilder musí být týmový hráč, nikoliv individualista, který rád dosahuje výsledků sám. Při své práci musí úzce spolupracovat s projektovým managerem, copywriterem nebo SEO konzultantem. Naprosto nesprávné je zaměstnávat pro budování zpětných odkazů brigádníka, který nemá týmový tah na branku a nemá chuť porozumět specifickým potřebám cílového publika.

9. Samostatnost

Není možné konzultovat s linkbuilderem každý krok a vést ho při získávání každého jednotlivého odkazu. Je nutné, aby sám přemýšlel o tom, kam a jak ten který odkaz efektivně umístit.

10. Pozitivní přístup k učení nových věcí

Linkbuilding je mladý obor a jenom málo lidí s ním má dlouhodobé zkušenosti. Ani linkbuildeři, kteří přichází do H1.cz, většinou nemají s linkbuldingem praktickou zkušenost. Je nezbytné, aby byl nový linkbuilder schopen se rychle naučit relativně hodně aktivit, porozuměl, proč je dělá a věděl, jaký je jejich přínos v kontextu nejenom SEO, ale celé strategie internetového marketingu.

Není nutné mít technické znalosti

SEO není pouze linkbuilding a znalost linbuildingu se nerovná znalosti kompletního SEO. Není nutné, aby měl váš linkbuilder oslnivé technické znalosti, je spíše vhodné, aby se na práci hodil osobnostně. Pokud tedy máte uchazeče, který má oslnivé technické schopnosti a druhého, který je vhodný povahově, vyberte druhého. Potřebné znalosti člověk získá snadno, osobnostní rysy změníte jen těžko.

Jak probíhá nábor linkbuilderů v H1.cz

V H1.cz preferujeme výběrové řízení, při kterém se najednou sejdou všichni zájemci, kteří projdou předvýběrem (mají vyhovující CV a motivační dopis). Oproti individuálním pohovorům jednak ušetříme čas, zároveň panelové řízení umožňuje kandidáty srovnávat a konfrontovat. Součásti panelu je rozhovor s každým uchazečem, test osobnosti a praktický úkol. Rozhovor pomůže odhadnout jejich znalosti internetového marketingu a prostředí internetu obecně, motivaci a zapálení pro obor, ale také projev. Osobnostní test odhalí úroveň soft-skills potřebných pro práci. Praktický úkol pak ukáže konkrétní znalosti, přístup k problematice linkbuildingu a kreativitu daného uchazeče. Bude to možná znít trochu jako klišé, ale nikdy nevybírejte vhodného kandidáta sami. Budete objektivnější a zvýšíte šanci na to, že nový kolega do týmu opravdu zapadne.

Autorem článku je Hana Kmecová. 

  • Olda
    05. 04. 2012 / 20:09

    Občas mne někdo z H1 kontaktuje kvůli linkbuildingu a musím potvrdit, že vystupování a projev mají na úrovni, že se obchod uzavře. Na rozdíl o ostatních nabídek co mi chodí (výměna odkazu)

  • Josef P.
    06. 04. 2012 / 10:10

    Tak to mohu potvrdit, jednání s pracovníky H1, je při srovnání s ostatní nabídkou výměny odkazů na daleko vyšší úrovni. Je vidět, že se oboru snaží věnovat komplexně a to jenom dobře, není mnoho agentur, kterým to takto jde. Pokud mě někdo kontaktuje s nabídkou výměny odkazu, nebo reklamního prostoru, je první dojem a první kontakt dost důležitý a umění vyjednávat stejně tak.

  • Jan Tichý
    10. 04. 2012 / 15:22

    Doplním odkazy na dva starší články na toto téma:

    Zejména první od Erica Warda se mi moc líbí daleko větším důrazem na takové vlastnosti jako zvídavost, fascinovanost online světem, smysl pro humor…

  • Michal Krčmář - copywriter
    18. 04. 2012 / 22:56

    Máte v týmu někoho, kdo pro vás dělá linkbuildera nastálo (zaměstnanec full time)? Nebo to stále řešíte jen za pomoci externistů a studentů?

  • Hana Kmecová
    23. 04. 2012 / 14:59

    Oldo a Josefe, díky za pozitivní feedback.

    Michale, náš tým linkbuilderů je složený pouze z interních lidí. Tvoří ho jak zaměstnanci na plný úvazek, tak i kolegové na DPP, kteří jsou obvykle studenti posledních ročníků na vysokých školách.

  • Filip
    13. 05. 2012 / 16:21

    „Ani linkbuildeři, kteří přichází do H1.cz, většinou nemají s linkbuldingem praktickou zkušenost.“ a jakou tedy?

  • Hana Kmecová
    14. 05. 2012 / 09:03

    Filipe,

    nejdůležitější je zapálení pro obor. Jakákoliv zkušenost se SEO, sociálními sítěmi nebo obecně internetovým marketingem je vítána.

  • Vladislav Meloš
    15. 07. 2012 / 18:36

    „…nikdy nevybírejte vhodného kandidáta sami…“ Rozumím z hlediska objektivity, méně už tomu, proč by měl opravdu zapadnout do týmu…

  • Hana Kmecová
    16. 07. 2012 / 09:21

    Vladislave,

    nehledejte v tom nic speciálního. Podle mě zaměstnanec, který se pracovním kolektivu (prostředí) cítí dobře, je výkonnější a často i kreativnější. Ale berte to jako můj subjektivní názor, jiný manager by mohl mít opačný názor.

  • Rostislav Schnürch
    20. 01. 2013 / 17:00

    Zkušenost ukázala, že na práci linkbuildera je ideální student vyššího ročníku VŠ s dostatkem volného času, vlastní aktivity a se slušnou orientací v sociálních sítích. Pokus o nalezaní vhodného kandidáta z řad vlastních zaměstatnaců naprosto selhal. :-)

  • Jozef
    16. 02. 2013 / 11:45

    Dobrý deň, chcel by som sa viac dozvedieť o osobnostnom teste. Ako to robíte? Máte svoj osobnostný test, alebo psychológa? Podľa mňa je to veľmi dôležitá súčasť pohovoru.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné